Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

styrbox peugeot 306 1995

Startad av Peugeot306 · 2010-01-10 · 3 svar

Peugeot306Trådstart
Någon som vet vad dom menar på peugeot när dom skriver: Mätt upp till M-STYRBOX provat med ny/beg styrbox då går den riktigt

Vilken styrbox och vart sitter den?
Bränsleförbrukningen är skyhög så blandningen är fel och katalysatorn lyser som en lampa så röd blir den, aldrig sett förut.

Letat på bildelsbasen och laga men hittar olika nr på delarna och undrar hur jag vet jag köper rätt box?
Letat i bilen men letar tydligen på fel ställe, borde ju stå ett nr på boxen bara jag finner ut vad för box det är.

Det ska ha varit tändspolen som spruckit och därav ska då en styrbox ha gått sönder så behöver dessa båda delar.

Snälla hjälp en dam i nöd, tack på förhand.
/R (Borås)
berit
Det handlar om motor-styrboxen, sitter mellan batteriet och kupéväggen (även kallad torpedvägg)

Tändspolen sitter på motorns gavel, mot batteriet, fyra tjocka kablar ovanpå den, ett till varje tändstift.

Har du kört med röd katalysator några mil behöver du nog en ny sådan också..:i

Du har inte skrivit vilken motor du har men jag har utgått från 1,6 liters-maskinen
berit
Har kollat lite till, ser ut som om 1,4 och 1,6 är helt lika. Likaså 1,8 och 2,0 8ventiler är mkt lika..

Konstigt att den fetar... kan det vara så att du har en 1,4 el 1,8 och fått det större "syskonets" styrdon :q på verkstan :eek: det skulle ju innebära att för stor mängdbränsle tillsätts...

Om så inte är fallet undrar jag om det verkligen är motorstyrdonet som är trasigt...det skulle ju tex kunna vara fel på en bränsletrycksregulator :utrop
kriillee
Vad snällt att du ger mig lite att kika på så ska jag nog snart komma underfund med problemet :upp
Konstigt dom inte ville ge mig nåt nr...
Bränslet säger slurp så är det borta och det luktar massor av bensin när jag haft igång den.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil