Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Styrväxel Mazda 6

Startad av Flog-95 · 2008-05-21 · 8 svar

Flog-95Trådstart
Hej!
Skrev för ett tag sedan om kluckande ljud fram när man vrider ratten.
Jag kontaktade verkstad och fick beskedet att det var glapp i styrväxeln.
Min fråga: Kan detta leda till dåliga köregenskaper?
Vad kan det kosta att åtgärda?
Har fortfarande trafikgaranti på bilen, men säljare åtgärdar bara tvåor på
besiktning. Kan detta vara en 2:a?
BrageDares
Är det säkert att det verkligen är styrväxeln? Jag tror att det sitter en led på rattstången i form av en knut där den går genom torpedväggen. Den här knuten kan låta och kännas glapp. Jag gissar lite här, men kolla noga innan Du ger Dig i kast med styrväxeln för det är inget kul alls, tro mej!

Mvh
Palle nilsson
@Mazd 32083 wrote:
Är det säkert att det verkligen är styrväxeln? Jag tror att det sitter en led på rattstången i form av en knut där den går genom torpedväggen. Den här knuten kan låta och kännas glapp. Jag gissar lite här, men kolla noga innan Du ger Dig i kast med styrväxeln för det är inget kul alls, tro mej!

Mvh

Jag är inte helt säker. Men om man vrider ratten snabbt fram och tillbaka, när bilen står stilla och motorn ej igång, känner man hur det smäller i särskilt inre vänster styrled. Det känns även i ratten. Jag trodde först att det var fel på styrleden. Men enligt verkstan sitter felet längre in. Deras uppfattning var att
felet sitter i styrväxeln. De kan ju ha fel givetvis. Vad ska man göra om felet
är i rattstångsleden? Tvåa på besiktning? Kan man fixa det själv?
MVH
BrageDares
Rattstångsleden på min gamla 626 låter och känns mysko när man vickar på ratten. Har inte blivit bättre eller sämre på 8 år. Alla dom här grejerna sitter så illa till tyvärr. Och jag tror att enda sättet att känna om det är leden eller styrväxeln som glappar är att ta loss rattstången med leden från styrväxeln så att man kan känna på styrväxelns ingående axel. Det kanske finns något annat sätt också som jag missar här.

Mvh
Palle nilsson
@Mazd 32086 wrote:
Rattstångsleden på min gamla 626 låter och känns mysko när man vickar på ratten. Har inte blivit bättre eller sämre på 8 år. Alla dom här grejerna sitter så illa till tyvärr. Och jag tror att enda sättet att känna om det är leden eller styrväxeln som glappar är att ta loss rattstången med leden från styrväxeln så att man kan känna på styrväxelns ingående axel. Det kanske finns något annat sätt också som jag missar här.

Mvh

Man måste rycka ganska hårt i ratten för att det ska höras.
Borde det inte höras även om man vred lätt på ratten om det var rattstången?
Tycker det är lite märkligt att det känns mest på vänster styrled?
Kan inte känna något direkt glapp i ratten.
MVH
BrageDares
Jo, du har nog rätt i att det borde kännas även vid lätta rattrörelser om det var leden på rattstången. Likaså borde det kännas i ratten. Jag var nog lite fel ute.

Mvh
Palle nilsson
@Mazd 32089 wrote:
Jo, du har nog rätt i att det borde kännas även vid lätta rattrörelser om det var leden på rattstången. Likaså borde det kännas i ratten. Jag var nog lite fel ute.

Mvh

Hej!
Det känns väldigt mycket i ratten, särskilt om man kör sakta och svänger.
Det verkar som att det smäller mer om man svänger och underlaget är ojämnt.
Knepigt det här. Jag har inte helt avfärdat rattstången. En tanke: om styrleden
glappar upp och ner (inte in och ut för då borde man känna det om man rickar på hjulet), skulle det kunna ge dessa symptom?
MVH
BrageDares
Hur noga har Du kännt på dom inre styrlederna? Jag tycker det är jättesvårt att känna glapp i dom. Man måste nästan ta loss damaskerna och lägga handen över leden medan någon vickar på ratten eller man själv rycker i hjulet med andra handen.

Du skriver att det smäller...Jag var nog fel ute med leden på rattstången.

Hur mår spindellederna förresten?

Du märker att jag inte vill att det ska vara styrväxeln, va? Haha!

Mvh
Palle nilsson
@Mazd 32129 wrote:
Hur noga har Du kännt på dom inre styrlederna? Jag tycker det är jättesvårt att känna glapp i dom. Man måste nästan ta loss damaskerna och lägga handen över leden medan någon vickar på ratten eller man själv rycker i hjulet med andra handen.

Du skriver att det smäller...Jag var nog fel ute med leden på rattstången.

Hur mår spindellederna förresten?

Du märker att jag inte vill att det ska vara styrväxeln, va? Haha!

Mvh


Hej!
Spindellederna är O.K. Hur vanligt är det att styrväxeln strular?
Jag vill helst att det är styrleden.( Då går det på trafikgarantin ).
Funderar på att besiktiga innan trafikgarantin går ut.
MVH

Fler trådar i Hjälpforumet Bil