Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Subaru Trendy 4WD står....

Startad av Irokee · 2010-06-18 · 3 svar

IrokeeTrådstart
Hej forum,
Här kommer ett rop på "hjälp" rörande en inte så vanlig bil (tror jag)....
Hur som.
Min mosters g:a Subaru Trendy 4WD 90:a har stannat, jag kommer med all säkerhet att få ta tag idetta. Har dock aldrig mekat 3 cyl. Subaro förrut så om någon har lite råd så tas dessa tacksamt emot....(typ vilken ände börjar jag med ).
Felsymtomen är helt enkelt att den inte startar (kul jag vet !). Check Engine lampan tändes.
Startmotorn går runt, det luktar bensin, det verkar komma ut lite ångor där bak (på bilen alltså !).
Misstänker ingen gnista på stiften.
Innan den stannade helt så gick den väldigt ojämt med avgas smällar... ingen tomgång och var svag (gick inte att backa t.ex.).
Den har blivit sparsamt servad de sista 6000 milen !! bara körd på sommaren.
Vad kollar jag:
Bränsle pump/filter ?
Fördelarlock/rotor ?
Kamaxelgivare (finns det ?)
Annat ?

Tacksam för råd !
mvh
Michael K
slirfeldt
Ja denna modell är förvisso rätt ovanlig idag, men har annars rätt standardbetonade komponenter förutom dessa tre cylindrar,, men genom att det luktar bränsle så kan man nära på där utgå ifrån att den får det iaf och att det brister på tändningsidan.

Och en bra början vore att kika skicket på fördelarlock med rotor med dess kontaktytor till att gärna kosta på ny uppsättning sådana för runda hundingen stycket hos tex Meca, innan man går vidare i felsökningen.
kasaka
Är det någon som kan Subaru Trendy....dessa 3 cylindriga monster !!
Har gjort ett första försök:
-Nya stift
-12 v fram till tändspolen
-Kontroll av rotor samt f-dosa, inte bra men borde duga !
Startmotorn går runt, luktar bensin dock ingen gnista på stiften.
Sitter det någon kamaxelgivare eller styrbox på dessa bilar ?
Elschema någon ?
Andra ideér ?

Tackar i förskott !
wicke
Okej Du säger att du kollat locket o rotorn o de var inte bra men borde duga. Riktigt dumt att snåla in på dessa grejer, minsta lilla kan ju göra att den inte vill ge gnista, jag skulle testat byta ut dessa grejer o försöka igen, har du kollat tändkablarna ifall de är fräsha?

Du skriver även att du har 12 fram till tändspolen men har du kollat så du har ström från den till F-locket?? Tändspolar brukar ju vara en förbrukningsvara på äldre bilar speciellt om man inte kör den ofta. Och en sådan kostar ju inte heller mycket att inhandla på t.ex biltema mfl...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil