Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Suzuki Swift GLX 1,3, 1998

Startad av mattijohan · 2010-11-07 · 3 svar

mattijohanTrådstart
Märkte för ett tag sen att motorn endast gick på 3 cylindrar. Motorn förbrukade också mycket olja.
Mätte kompressionen, och den visade att 3:ns cylinder inte hade någon
komp. alls, visade under 0,5 Bar, dom övriga låg på ca 12 Bar. Vidare var
tändsstiftet helt bränd på 3:ans cylinder. Öppnade toppen, och det visade sig att avgasventilen på 3:ns cylinder var bränd och det hade lossnat bitar
från den. Bytte ny ventil, skruvade ihop. alla komp.värden var toppen, visade ca 12 Bar på alla cylindrar. Körde bilen, några bil, och märkte att den
blev svag igen. Kollade kompressionen, och den var ok på alla cyl. Tändstiftet
på 3:ans cyl, var dock bränd igen, och oljenivån var nere på min.nivå.
Nu undrar jag följande: 1 :Är det fel på motorn trots att kompen är ok?
2: Varför sotar 3:ans tändstift igen, och motorn börjar gå på 3 cylindrar?
3: Vart tar motoroljan vägen?X( Avgaserna verkar vara "normala", ingen blå rök.
Vattennivån i kylaren är normal. Inge olja tycks finnas i vattnet.
4: Hur kollar man vevhusventilationen?
Nitrogen
1:Ja
2:Troligen har du skadat cylinderloppet/kolvring vilket lett till att den drar olja den vägen. Alt att ventilstyrningen stack samtidigt med ventilen och den drar i sig olja där.
3:tror att den bränner oljan ändå.
4:Ta bort slangen från ventilationen. Brukar gå till luftrenaren. Ryker det fan ur den så har du mycket vevhustryck.
Peter_B
Byta motor kanske?
slirfeldt
Så valet där kanske är att endera satsa på ett bättre komplett topplock för runt 1000:- eller en komplett motor för runda 4500 som tex denna: https://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=39013113&bilkod=4420&delkod=7201

Fler trådar i Hjälpforumet Bil