Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

suzuki vitara -91 startar ej

Startad av Panz · 2010-01-11 · 3 svar

PanzTrådstart
Hej!
Har bytt bränslepump, filter. Bra tryck i returen. ny rotor, fördelarlock + tändstift. Bilen vill ändå inte starta. Går om man häller bensin i förgasaren. Nån som har någon ide om vad in i ...... det kan vara för fel?

Tacksam för tips!
berit
Då är frågan om insprutarna jobbar?

Antingen drar man ur dom och ser ifall det duschar snyggt...inte helt ofarligt. Tänk på brandfaran, släckare och en kompis :i

Eller så börjar man med att se ifall det pulsar spänning i ett kontaktstycke till en spridare....cyl 1 och 2 ligger på samma kanal, cyl 3 och 4 på en annan.

Då får du nog ta en multimeter som kan mäta Hz (frekvens), du måste ha ngt med hög impedans (högt motstånd) annar riskerar du att bränna insprutarnas drivsteg :x då blir det byte motorstyrbox...

Om man resistensmäter insprutarna var för sig så skall motståndet vara 12-16 ohm!

Jag har utgått från 1,6 16vent, du skrev förgasare :q , om den har ngn slags monopiont insprutning, typ elektrisk förgasare, skulle jag satsa på att hitta en begagnad sådan på skroten, för då har nog den gett upp på ngt sätt. Ganska vanligt fel på gamla tyska bilar med Bosch monojetronic mfl, fast dom brukar ju starta ialla fall...
bellas mondeo
Tack!
Ska undersöka detta. Återkommer med resultat.
/Panz
slirfeldt
Ja det sitter en monopoint insprut på dessa även kallat "elektronisk förgasare", nu är visserligen bränslepumpen bytt men mera riktigt brukar vara att mäta upp bränsletrycket som bör ligga runt 2,5 bar, då returen i regel håller något tryck alls att bedömma.

Men i vilket fall som helst är det ett klart bränslerelaterat problem och där den enda spridaren kan vara defekt som mest troligt,,,

Fler trådar i Hjälpforumet Bil