Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Svajig tempmätare!?

Startad av vdb · 2009-02-08 · 1 svar

vdbTrådstart
Hej!

Min dieselskåp börjar krångla lite. tempmätaren svajar/vandrar upp och ner, och det blåser kallt och varmt om vartannat i kupén. Först var jag helt inne på toppen, men oljan är svartare än synden och kylvattnet är klarblått och icke oljigt. Tilläggas kan att det började när det blev en kölddipp på 17minus och sen har det snittat 20minus ute...Jag inbillar mig att det blitr värre ju kallare det är ute. Det verkar inte läcka nån glykol heller...

Har någon en relevant teori?
fnito
Kolla glyckolen först för att se om den är försvagt blandat. Är den försvagt blandad kan du få iskristaller som klumpar ihop sig. Sedan tror jag att termostaten kan ha en bidragande effekt så sitter den lätt till så kan det vara ett tips att byta den. När den börjar bli slut öppnar den förfort och vattnet blir inte varmt.

Min teori i alla fall

Fler trådar i Hjälpforumet Bil