Förgasare eller insprutning?
Med förgasare har Volvo haft problem med ånglås, och har därför monterat en ventil som avluftar förgasaren då motorn stängs av.
Gäller väl mest 240, men jag gissar att problemet även finns på 740 med förgasare.
Med insprutning kan man väl tänka sig att en tempgivare som reglerar "chokefunktionen" ger fel signaler, och gör motorn svårstartad varm.
Upplever samma fel på en mina granador vid användande av just motorvärmare. Fullgas vid start avhjälper problemet då.
Med förgasare har Volvo haft problem med ånglås, och har därför monterat en ventil som avluftar förgasaren då motorn stängs av.
Gäller väl mest 240, men jag gissar att problemet även finns på 740 med förgasare.
Med insprutning kan man väl tänka sig att en tempgivare som reglerar "chokefunktionen" ger fel signaler, och gör motorn svårstartad varm.
Upplever samma fel på en mina granador vid användande av just motorvärmare. Fullgas vid start avhjälper problemet då.