SStefan85Trådstart2008-03-20Hejsan!
Har en S40, 2002, 1.6:a som ibland startar lite svårt.
Det händer när bilens motor är "jummen".
D.v.s. Jag kör några km med bilen, stänger av motorn.
(temp. mäteren är nu mellan "optimal temp." och "min temp."
Sen när jag ska iväg igen (mellan en 10 min - 2 h tidsintervall)
så startar han lite svårt.
Jag får stå med tändningen i,
i några sekunder samt trycka på gaspedalen för att få liv i honom.
Vad kan det vara för fel? Är han sur?
Tackar på förhand!
Hej,
Vad är det för motorvariant? Har den blivit servad regelbundet? När byttes tändstift senast? Hur har den varit körd?
Det besta vore om du hade möjlighet att få någon att kolla om det finns felkoder i bilen. Bor du i Götet, så kan jag kolla den. Har den utrustning som krävs för att läsa ur den.
@Lolis 30282 wrote:Hej,
Vad är det för motorvariant? Har den blivit servad regelbundet? När byttes tändstift senast? Hur har den varit körd?
Det besta vore om du hade möjlighet att få någon att kolla om det finns felkoder i bilen. Bor du i Götet, så kan jag kolla den. Har den utrustning som krävs för att läsa ur den.
Hejsan!
Tack för svaret!
*Motorvariant: B4164S2
*Den är fullservad enlig servicebok (den har rullat 95 00 mil)
*Tändstiftet vet jag inte när det byttes, jag köpte bilen med dem som är i nu.
Jag tittade dock på dem, men kunde inte se något fel.
(Men kan väl heller inte se t.ex. en mindre spricka?)
*Bilen ägdes av ett äldre par i 55-60 års åldern, så jag tippar på att den har varit lugnt körd.
Migsjälv ser jag som en lugn förare som ungefär drar ut till 2500-3000 RPM innan jag växlar.
(Beroende på hur kall motorn är).
Sen kan jag väl köra lite snabbare än 110 på motorvägarna.
Tack för erbjudandet, men jag bor på "andra sidan" landet. Jag bor i Oskarshamn.
Bilen ska lämnas in på en verkstad nästa vecka och då ber jag dem kolla felkoderna också.
Ha´re!
Skulle vara intressant om vi får ta del av resultatet.
Det kan faktiskt vara så att den lugna körningen skapar problem.
Ett känt fenomen är att om bilen sällan kommer upp i bra temperatur, så bildas beläggningar i katalysatorn. Dessa får man bort med att ge sig ut på motorvägen och köra i 100+ och gärna med varvtal över 3000 rpm.
Man får helt enkelt blåsa bort skiten ur katten.
Även sot och sånt, som sätter sig på kolven samt runt tändstift och ventiler, kan man ofta bli av med, om man kör lite hårt ett tag.
Det är dock inte säkert om det är det som orsakar ditt problem.
Hoppas verkstan fixar till det för dig.