Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Tändinställning till en Golf 91:a.

Startad av kjell nordeman · 2008-11-01 · 7 svar

kjell nordemanTrådstart
Min Golfs ch- och hc-värden har inte godkänts vid besiktningen. Eftersom motorn går litet orent så funderar jag på om det kan bero på att tändningen står litet fel. Möjligen kan det bero på andra saker också ( alla övriga värden på motorn var f ö ok vid besiktningen ).

Vet någon hur tändningen skall så eller har någon något tips på hur jag kan åtgärda värdena ?

// kjell
aw73
är driftstempraturen ok? den går upp till ca 85-90C+ innan termostaten öppnar ?
är värdet på lamdan ok? ca 1.00 - 1.02 ?
motortempgivare/insugningslufttempgivare för motorstyrdonet är den på ca 2,2 kohm vid 25C+ ??
anden__z
omöjligt att hjälpa dig med tändningen då du inte uppger vilken typ av motor du har!
1,3 eller 1,6 eller ,1,8 ,16 ventilaren ,osv...????????
anli
@a128 38050 wrote:
är driftstempraturen ok? den går upp till ca 85-90C+ innan termostaten öppnar ?
är värdet på lamdan ok? ca 1.00 - 1.02 ?
motortempgivare/insugningslufttempgivare för motorstyrdonet är den på ca 2,2 kohm vid 25C+ ??


Motorn är på 1,8 liter ....Kan det ha med termostaten att göra ? Dags att byta den kanske ?
anli
@kjell nordeman 38065 wrote:
Motorn är på 1,8 liter ....Kan det ha med termostaten att göra ? Dags att byta den kanske ?


Just det...andra värden då det var dags för besiktning var f ö ok och godkändes fast ch och hc gav 2:or och ombesiktning..!
Natty
Ja kolla igenom stift o filter, men kolla vakumslangar, o kolla även förgasafoten. är det gummit helt.

Verkar som att den får in tjuvluft..??
anli
@Steffomannen 38068 wrote:
Ja kolla igenom stift o filter, men kolla vakumslangar, o kolla även förgasafoten. är det gummit helt.

Verkar som att den får in tjuvluft..??


Motorn saknar förgasare. Den har insprutning...
anli
@Steffomannen 38068 wrote:
Ja kolla igenom stift o filter, men kolla vakumslangar, o kolla även förgasafoten. är det gummit helt.

Verkar som att den får in tjuvluft..??


Motorn saknar förgasare. Den har insprutning.. Tack för tipsen !

Fler trådar i Hjälpforumet Bil