AalsunnaTrådstart2010-02-13Hejsan.
håller på och hjälper en kompis med hanses 945 turbo som har tappat gnistan, har inte hunnit kolla så längt på den än.
det skickas ingen gnista från tändspolen så alla tips efter tändspolen behövs inte nu:P har mätt upp spänning till anslutning 15 på tändspolen men tänker ändå lägga på en direkt plus för att konstatera att den får ström så det inte föreligger något brott i ordinarie kabel. ska även ohm-mäta tändspolen hög- och lågspänningdel, mäta signal kabeln mellan tändförstärkaren/tändmodulen så den är hel, samt även mäta signalen för att sedan jämföra den med ingående signal från tändstyrenheten. ohm-mäta samt mäta spänningsutfallet från impulsgivaren så den är hel, har även testat med annan styrenhet. han ska ha bytt tändspolen, tändmodulen, tändstift, tändkablar, rotor och fördelare från en fungerande bil utan framgång. det jag egentligen vill veta är om det är någon mer givare som hindrar motorn att få gnista om dom inte fungerar, mycket tacksamm för all hjälp och tips:) mvh kenny
Kom felet plötsligt eller krypande?
Vevaxelgivaren skulle jag titta på först.
Ddragon_slave2010-02-13 · #den ville bara inte starta sa han. med vevaxelgivare så antar jag du menar detsamma som impulsgivare (kärt barn många namn:P) märkte att jag glömde bort att nämna att även den är bytt:P
Bara som notis är det en separat "pryl" denna impulsivare för vevaxeln och ser till denna ut som så:
https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1478511&CarReference_ID=228&CategoryType_ID=1, annars är ju det mest tänkbara bytt på denna ju.
Har du kollat felkoder, och är batteriet i bra skick?
Ddragon_slave2010-02-13 · #batteriet spinner på som tusan så inga fel där inte:) nej har inte hunnit kollat det än, ska göra det sen när jag åker dit:)
Ddragon_slave2010-02-14 · #har nu äntligen fixat felet:D var tydligen avbrott i pluskabeln till tändspolen som spökade:P är det avbrott så kan spänningen "hoppa" över själva avbrottet, men strömmen kommer ingen vart. så bevisat att för nogrann kan man inte va^^