JjonasTrådstart2002-11-24Hej, har en Audi 100 -84 5-cyl inspr. som med ojämna intervall dör. trodde det var bränslepumpen, men icke så.
Den är bytt och bilen lägger av oftare och oftare, brukar funka mellan 5 - 30 minuter, går som en klocka, sen tvärdör den och går inte få att tända. Det enda symptomet jag är säker på är att varvräknaren dyker väldigt fort, så jag antar det är något elfel.
Tändspolen är ok.
Jag tror gnistan är borta när den dör, men det är svårt att säga då motorn ibland funkar kort efter den lagt av och går på 4 cyl när jag provar gnistan. Det är nån sorts brytarlöst system med givare i fördelaren. Men jag tror inte den har elektronisk styrenhet, kan inte hitta nån iallafall.
Tacksam för uppslag
Jag hade samma problem på min bil (ford scorpio ) och då var det tändmodulen som var paj , (jag har en modul till övers till en audi om du skulle vara intresserad )
johankarlsson35@hotmail.com RRacerankan2002-11-25 · #Har du kollat så det är tändningen som inte vill när bilen inte startar?
Skulle tro det är ett elfel, har bytt pumpen, bilen har hackat ett bra tag med långa mellanrum, nu kortare och kortare, går mellan 5-15 min i stöten. Bilen går klockrent när den går, och tvärdör när den dör, varvräknaren dyker snabbare än motorvarvet. ett par gånger när den stannat har jag inte fått fram nån gnista, ibland går den i gång på 4 -cyl (gnista finns) men då funkar ju också bilen som den ska.
Jag hittar ingen tändmodul, enligt rep handbok ska den sitta vid värmebatt mot kupen på 5 -cyl, jag finner ingen och alla trådar från spole och induktionsgivare går in under instr panelen, så jag har inte lyckats prova modulen.
CChrister Gustafson2002-11-27 · #
jonas wrote:
Skulle tro det är ett elfel, har bytt pumpen, bilen har hackat ett bra tag med långa mellanrum, nu kortare och kortare, går mellan 5-15 min i stöten. Bilen går klockrent när den går, och tvärdör när den dör, varvräknaren dyker snabbare än motorvarvet. ett par gånger när den stannat har jag inte fått fram nån gnista, ibland går den i gång på 4 -cyl (gnista finns) men då funkar ju också bilen som den ska.
Jag hittar ingen tändmodul, enligt rep handbok ska den sitta vid värmebatt mot kupen på 5 -cyl, jag finner ingen och alla trådar från spole och induktionsgivare går in under instr panelen, så jag har inte lyckats prova modulen.
Hej!
Sitter det ingen elektronikbox på kupeväggen? Det gjorde det på min gamla 5E:n.
Christer
Troligt fel:hallgivaren i fördelaren trasig,om du med tändningen på jordar det mittersta stiftet på KONTAKTEN TILL fördelaren växelvis,så ska en gnista uppstå varje gång du släpper jordförbindelsen (detta test ska göras när gnista INTE finns)kommer det en gnista när du jordar/släpper och annars inte,är hallgivaren kass,om gnista INTE uppstår är tändmodulen kass
MVH
Peter
CChrister Gustafson2002-12-01 · #
Peter wrote:
Troligt fel:hallgivaren i fördelaren trasig,om du med tändningen på jordar det mittersta stiftet på KONTAKTEN TILL fördelaren växelvis,så ska en gnista uppstå varje gång du släpper jordförbindelsen (detta test ska göras när gnista INTE finns)kommer det en gnista när du jordar/släpper och annars inte,är hallgivaren kass,om gnista INTE uppstår är tändmodulen kass
MVH
Peter
Håller med föregående talare!
Precis det felet hade jag på min MB190
Jag sätte tändstiftet på kabel från tändspolen och tog ur och sätte i kontaken på tändmodulen och fick då gnista på stiftet.
Tändmodulen var hel. Bytte då hallgivaren i strömfördelaren och bilen startade.
Christer