tänkte besiktiga bilen men…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21925
    octavian
    Deltagare

    tänkte besiktiga bilen,men…..häromveckan tankar jag 95 bensin vilket jag brukar tanka 98. så motor-lampan tändes och jag kollade med felkod läsaren en fel kod fick jag fram -PO597- (Thermostat Heater Control Circuit/Open) motor-lampan släcktes av sig själv efter att jag tankade 98 igen. men koden PO597 är kvar. jag nollstälde den med felkod-läsaren men problemet är att det dyker upp igen. min fråga är: vad säger bilprovningen om den felkoden _PO597_ blir bilen underkänd eller ??

    –touran -05 2.0 150 hk motor blx–

    #81213
    aw73
    Deltagare

    Du har en elvärmd kylvästetermostat
    https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16981.html

    man kan ohmmäta den för att konstatera avbrott

    annars:

    Kontrollera termostaten när den är kall: Den stora ventiltallriken måste täta runt om mot anslutningsflänsen.
    Gör den inte det:
    – Byt termostaten för karaktäristikfältstyrda motorkylningen -F265-.

    – Förbind kontakterna från termostaten för karaktäristikfältstyrd motorkylning -F265- med hjälpledningarna ur mäthjälpmedelssetet -V.A.G 1594C- med batteriet. Ställ försiktigt ned den med en tång lodrätt i en kastrull med kokande kylvätska upp till flänsen (blandningsförhållande: 50 % G12).
    VARNING!
    Termostatens metalldelar får inte beröras, eftersom de är heta. Risk för brännskador!

    Motståndsvärmen värmer upp vaxet i termostaten.

    – Beakta att ett minsta lyft på 7 mm -pilar- nås efter 10 minuter.
    Om ett lyft på 7 mm nås:
    – Bryt spänningsförsörjningen till batteriet.
    ObserveraDenna kontroll får inte göras i luften. Töjelementet kan gå sönder!
    Om minsta lyft inte nås:
    – Byt termostaten för karaktäristikfältstyrda motorkylningen -F265-.

    #81214
    Stalis
    Deltagare

    @a128 79202 wrote:

    Du har en elvärmd kylvästetermostat
    https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16981.html

    man kan ohmmäta den för att konstatera avbrott

    annars:

    Kontrollera termostaten när den är kall: Den stora ventiltallriken måste täta runt om mot anslutningsflänsen.
    Gör den inte det:
    – Byt termostaten för karaktäristikfältstyrda motorkylningen -F265-.

    – Förbind kontakterna från termostaten för karaktäristikfältstyrd motorkylning -F265- med hjälpledningarna ur mäthjälpmedelssetet -V.A.G 1594C- med batteriet. Ställ försiktigt ned den med en tång lodrätt i en kastrull med kokande kylvätska upp till flänsen (blandningsförhållande: 50 % G12).
    VARNING!
    Termostatens metalldelar får inte beröras, eftersom de är heta. Risk för brännskador!

    Motståndsvärmen värmer upp vaxet i termostaten.

    – Beakta att ett minsta lyft på 7 mm -pilar- nås efter 10 minuter.
    Om ett lyft på 7 mm nås:
    – Bryt spänningsförsörjningen till batteriet.
    ObserveraDenna kontroll får inte göras i luften. Töjelementet kan gå sönder!
    Om minsta lyft inte nås:
    – Byt termostaten för karaktäristikfältstyrda motorkylningen -F265-.

    går bilen genom besiktningen? och hur allvarligt är det för motorn. kan motorn ta skada av det ? normal temp visar den konstant. annars…den beter sig fullt normallt annars

    #81215
    aw73
    Deltagare

    kolla man på mister-auto.se så vekar det finnas 2st termostater en 87 och en 105:a

    Båda bör öppna

    #81217
    Stalis
    Deltagare

    ja det stämmer. jag tittade på -SKRUVAT.SE- där finns också 2 stycken en 87 och 105. frågan är vilka av dem skall bytas eller ska man byta ut dem båda ?

    #81218
    Nitrogen
    Deltagare

    Men frågan är som sagt om SBP kommer godkänna bilen. Jag tror det, men vet inte…. Sen att det dök upp i samband med tankningen skulle jag tro är rena tillfälligheten. Din bil ska ju kunna gå på 95!

    #81219
    Stalis
    Deltagare

    den kan va rena tillfälle… som du sa, då undrar jag; varför motor-lampan slocknade presis efter 1km körning ?

    #81220
    slirfeldt
    Deltagare

    Gällande besiktiningen så bör det enligt Bilprovningen detta underkännas citerat från deras sida “Får ditt fordon en så kallad bekräftad felkod underkänns det vid besiktningen”
    (https://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/Bilprovningen/Privat/Kontrollbesiktning/Vad+vi+kontrollerar/Elektronisk+milj%C3%B6kontroll/07EDDA7105537550C12578D20031BF07)

    Men hört faktiska erfarenheter lite olika om detta då en del med säger att så länge ingen varningslampa som tex motorfelslampa eller airbaglampa inte lyser under motorgång så renderas detta till någon anmärkning. Har själv i flera år med seaten med haft ett par felkoder i så kallad undergrupp en dels rörande airbarbag och en gällande insprutningen.
    Detta har dock inte noterats alls tidigare men får väl se om ett par veckor vad dom säger,,, denna onboarddiagnostik började dom med runt 2009.

    Gällande termosterna om dom nu inte är allt för dyra så kanske det då är lika bra att byta båda så är det bytt på den fronten. 🙂

    #81223
    Ludde_57
    Deltagare

    Har du sparad felkod på vad som helst ( eller egenpåhittade av SBP, vet flera bilar som fått det ) och har nyare bil än -02 ( Bensin ) eller -04 (?) ( Diesel ) blir det 2a oavsett om någon lampa lyser.

    #81225
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja om det inte då rät sig om “olycksfall” i arbete då detta inte kontrolleras för att är inte alla gånger dess personal bemödar sig att ansluta någon OBD läsare.
    Det är för bensinare annars riktigt från och med 2002 års modell detta skall kontrolleras… Får allt fixa rätt programvara för egen del med inför nålsöge besöket. 🙂

    #81242
    Stalis
    Deltagare

    jag har lyckats radera PO597 felkoden ned en annan felkodläsare

    #81243
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja då bör det så gå vägen med att få bilen godkänd för detta i alla fall,,,

    #81388
    Stalis
    Deltagare

    nu lyser det igen motor lampan med koden PO597=Thermostat Heater Control Circuit / Open. lämnade bilen hos vw för felsökningen. de sa också att thermostaten måste bytas. dem ville ha 6500kr för det jag tyckte va lite för dyrt!!? tänte ringa runt lite… vad tycker ni ??

    #81389
    aw73
    Deltagare

    Hur lång tid håller sig koden borta ?

    om tiden är tillräckligt långt så kan man radera utanför hallen innan man kör in den

    det lönar sig att slå signal till flera aktörer, köp med fördel hem delen från nämda nätfirmor för att hålla nere på repkostnaderna

    risken är kanske att bara ena termostaten öppnar (87 gradaren) med risk för att motorn punktvis kan överhettas

    lossa på kontakten för 107 gradaren och ohmmät

    😀

    #81390
    Stalis
    Deltagare

    @a128 79647 wrote:

    Hur lång tid håller sig koden borta ?

    om tiden är tillräckligt långt så kan man radera utanför hallen innan man kör in den

    😀

    typ en månad håller den och så… Men jag tänkte måste man byta thermostaten egentligen. bilen går ju utmärkt inga konstigheter och så värme finns i bilen och- motor-tempen visar konstant 90 grader…. jag frågade vw killen om det är akut för thermostat byte, han sa… hmmm motorlampan kommer lysa igen… ingen logisk svar fick jag med andra ord…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?