Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

TDi med kallstartsproblem

Startad av minken · 2010-04-07 · 4 svar

minkenTrådstart
Hej,
Min VW Transporter 2,5 Tdi 2004 (AXD) har problem vid kallstart. Batteriet är fräscht och fungerar, motorn snurrar som den ska, men kräver ca 15-20 sek nötande innan den hoppar igång när den stått mer än ca 3 timmar. Problemet finns ej när bilen stått i varmgarage.

Trodde först att det var ett glödproblem då stiften inte fick spänning. Men fick igång glöggningen genom att manuellt gjorda relät. Får ca 50A till stiften, säkringen är på 60A så det felet tycks ju vara tillfälligt löst nu med en krokodilklämma. Tyvärr hjälpte det föga mot startproblemet.

Lokala VAG-verkstaden har kollat på bilen och bytt soppapumpen på toppen, pga "tryckfall i bränslesystemet". Men det hjälpte inte heller.
Både pumpen inne i tanken och pumpen på toppen går en stund när man vrider till glöggläge så det verkar ju ok.

Kan det vara nån backventil som felar?
Eller nåt helt annat?
Och vad gör tempgivarn som sitter på bränsleledningen?

Tacksam för alla tips.
mvh Tomas
berit
Ojj det kan vara flera grejer, men jag ska bolla lite idéer....

Om luftmassmätaren börjar bli trött så mäter den för lite luft, osäker på hur viktigt det är i start ögonblicket på dessa, teorin är att om den inte känner luftflödet tillsätts för lite bränsle.....tveksamt men ändå...

Kylvätsketempgivaren, som ska ge info till styrboxen om motortempen kan vara defekt någonstans på skalan och ge startsvårigheter vid vissa temperaturer.

En defekt kamaxellägesgivare kräver alltid en stunds nötande på starten för att vevaxelgivaren ensam skall utgöra källa till vilken cylinder som ligger rätt till för insprutning.....utan kamaxelgivare får motorstyrboxen prova sig fram, det tar några varv...

Bränsletempgivaren är nog viktigast under drift, då bränslet blir ganska varmt (då det cirkulerar under tryck), antar att en viss kompensation i insprutningstid sker då bränslet blir varmt :q

På insuget sitter en "avstängningsventil" för luften, kolla att den inte kärvar. Den brukar ha två jobb, skapa under tryck så att mer EGR kan åstadkommas men också fixa "snygg" avstängning utan extra snurr då man stänger av :l


Jag undrar om nu VAG bytt ngt som inte var trasigt..så var väl det gratis :fraga Jag menar dom är väl proffs och tar ansvar för sina felsökningar :q Har dom börjat så får dom väl slutföra...byter dom grejer som inte är trasiga så är det deras plånbok...Du ska bara betala för 1st felsökning (säg max 2 timmar) trasig del och arbetstid att byta denna :)


Hade den inga felkoder att gå på vid verkstadsbesöket???
tisse
Ok. Ska kolla avstängningsventilen.
Nix, inga felkoder på motorn. Det borde ju ha skapats felkoder om någon av givarna du nämner har gett upp?

Kan tillägga att bilen går i övrigt perfekt, utom just vid kallstart. Inga ryckningar eller problem med orken och normala avgasvärden.
Kan det vara nåt knas med bränslefiltret? Kan det sitta en backventil i filtret som är klen? Där möts ju båda "bränslekretsarna", (4 anslutningar).
Kostya
VAG-verkstan lär ju ha kollat givarvärdena i realtid så de kan vi utesluta nu.

Kolla avstängningsventilen, även om fel på den borde märkas vid varje start oavsett om motorn är kall eller varm.
Tryckfall i bränslesystemet låter rätt logiskt, det kan ju ske var som helst, bla bränslefiltret.
Hur långt har den gått?
Kan ju vara för lågt komp i den? (ifs nämnde du att den har bra ork)
tisse
15000 mil
När den startar efter nötande i 15-20 sek, tycks någon/några cylindrar tända först, sedan kommer alla igång inom 2 sek.

Idag såå trög på morgonen. Därefter 5km åkande till jobbet, motorvärmare 9 timmar, då startade den nästan normalt när jag skulle hem. Någon sekunds tvekan, sedan igång. Det beror nog på utetempen. Förra veckan när det var kallare, hjälpte inte motorvärmarn.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil