Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

tempgivare jetta II - 86, vilken är till mätaren.

Startad av zona · 2009-09-18 · 9 svar

zonaTrådstart
Jag har en Jetta II - 86 och min Tempmätare har gått sönder, eller den visar bara max och blinkar, eller noll om jag tar bort jorden från fördelaren.
Den har fungerat för ca ett halvår sedan innan bilen började krångla och blev grovt överhettad.
Har fixat alla andra felen...

Undrar bara vilken kontakt jag behöver byta för att få mätaren att fungera.

Tack på förhand :i
aw73
det finns väl bara 1st enpolig om det är en förgasarmotor ?
som sitter på utloppeet för kylarvätskan
mastercraft
Tack för svaret, ska kolla och testa att byta ut den och se om jag får liv på mätaren!

//edit

Den som är enpolig går till olje tempen och är inte beroende av mätaren för motorvärmen.
Däremot så finns den en tvåpolig ovanför tändstiften på kylarslangen.
Kan det hjälpa att byta den givaren?

Jag har en enpolig kontakt på sidan av motorblocket, och sen sitter det en jord på fördelaren och en enpolig kontakt på oljefiltret som gul.

//edit

Jag hittade precis en givare på undersidan av utloppet för kylarvätskan, vilket troligen har bränts sönder.
Går det däremot att testa om den är trasig på något sätt?
sigge21
Har du verkligen en mätare för oljetemperatur???
mastercraft
Kan ju vara tryck också :p
aw73
du kan prova att lossa på den som du tror är till tempgivaren och om mätaren sjunker i botten så är det den
den på sidan och vid oljefiltret är de 2 oljetryckskontakterna som finns på denna bilmodell
den 2 poliga kan vara till insugningsuppvärmingen som bryter vid 35C+
mastercraft
Jo, men ska det sitta en kabel på givaren som är på undersidan av utloppet?
Min givare ser typ ut såhär:
tempgiv2.gif
porrjakob
Ser ut som en tempgivare ja.
Kortslut kabel till jord och mätaren skall gå till max.
Har för mig det finns motståndsvärden för att kolla om mätaren visar rätt.
mastercraft
Problemet är ju den att det inte sitter en kabel på givaren, därför undrar jag om det ska sitta en kabel på den?


IMG_0023.jpg
mastercraft
Vill bara tacka för all hjälp, med alla svar jag fått så tändes det en liten lampa i huvudet och löseningen kom fram.

Den gulröda kabeln som av någon anledning var kopplad i fördelaren skulle vara kopplad i givaren, och det förklarar också varför mätaren gav fullt utslag hela tiden.
I fördelaren ska däremot ingen kabel vara kopplad utan det är bara ett en ledig plats för att sätta kabel på...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil