termostat mazda 323f 1.8 – 91

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14246
    headbirch
    Deltagare

    Jag behöver hjälp med att byta termostaten på min Mazda. Var sitter den, är det svårt att byta. tempmätaren kommer aldrig upp till mitten när jag kör så det borde väl vara det som är fel. den åker upp till mitten när den går på tomgång. Finns det någon som har en sprängskiss eller liknande på motorn

    #63151
    slirfeldt
    Deltagare

    Var ett tag sedan en sådan byttes för egen del på nämda bil,, men dess byte bör inte ställa till med allt för mycket besvär så följ den övre kylarslangen går in mot motorn så sitter där termostathuset, tänk bara på att montera den nya termostaten åt samma håll som den gamla gjorde, i regel med fjäderdelen in mot motorn.

    Så skall det förmodlgen bli varmt och skönt i bilen igen och vid luftningen så är det full värme som gäller med motorn på tomgången och ett öga på tempmätaren samtidigt som tillräcklig mängd kylvätska finns i systemet och som skall vara 50/50 blandning. 🙂

    #63152
    AJ80
    Deltagare

    termostaten brukar sitta i/vid utgående slang från kylaren,alltså den som kommer från underkant kylare och upp på motorn.troligtvis sitter den uppe på.lossa fästet (2 skruv)
    och kolla.
    du kan även kolla om termostaten funkar genom att doppa den i kokhet vatten,du ser då om termostaten öppnar och sedan när du doppar den i kallt vatten ska den gå ihop igen.
    lycka till

    #63155
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det brukar vara det säkraste sättet att funktionstesta en termostat på att just koka densamma och där man med kan se hur den riktigt rör sig då temperaturen närmar sig dom 89-90 grader som man med fördel kan använda en ugnstermometer.

    #63179
    Filip
    Deltagare

    Tack så mycket för infon. Men vad menar du med luftningen?

    @Peter H 52828 wrote:

    Var ett tag sedan en sådan byttes för egen del på nämda bil,, men dess byte bör inte ställa till med allt för mycket besvär så följ den övre kylarslangen går in mot motorn så sitter där termostathuset, tänk bara på att montera den nya termostaten åt samma håll som den gamla gjorde, i regel med fjäderdelen in mot motorn.

    Så skall det förmodlgen bli varmt och skönt i bilen igen och vid luftningen så är det full värme som gäller med motorn på tomgången och ett öga på tempmätaren samtidigt som tillräcklig mängd kylvätska finns i systemet och som skall vara 50/50 blandning. 🙂

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?