Hej.
Jag har en Seat Ibiza 93 med en 1,8 liter abs motor samma som golf 111. Den har gått lite kallt ca 70 grader så jag bestämde mig för att bytta termostat. Köpte en på Biltema och med den följer det med en gummi packning som man ska trä på termostaten. Men när jag demonterade den gamla så hade den inge packning på sig så jag struntade i den när jag satt dit den nya, det sitter ju en o-ring där istället. Men nu tycker jag att den fortfarande går segt upp i temp efter 15 minuter körning så har jag inte ful temp. Min fråga e om man skulle ha haft kvar den på träda gummi tätningen på termostaten?
Sen har jag ett riktigt konstigt tickande som jag tror kommer ifrån växellådan/slutväxeln som dyker upp då och då. Ljudet kommer bara när man kör rakt fram eller svänger lite och när man gasar på eller rullar med växeln i eller ur. Låter som något e löst i växel lådan och hoppar till ibland och börjar jävlas. Vad kan det vara för roligt?
Tack på förhand
Jag har en Seat Ibiza 93 med en 1,8 liter abs motor samma som golf 111. Den har gått lite kallt ca 70 grader så jag bestämde mig för att bytta termostat. Köpte en på Biltema och med den följer det med en gummi packning som man ska trä på termostaten. Men när jag demonterade den gamla så hade den inge packning på sig så jag struntade i den när jag satt dit den nya, det sitter ju en o-ring där istället. Men nu tycker jag att den fortfarande går segt upp i temp efter 15 minuter körning så har jag inte ful temp. Min fråga e om man skulle ha haft kvar den på träda gummi tätningen på termostaten?
Sen har jag ett riktigt konstigt tickande som jag tror kommer ifrån växellådan/slutväxeln som dyker upp då och då. Ljudet kommer bara när man kör rakt fram eller svänger lite och när man gasar på eller rullar med växeln i eller ur. Låter som något e löst i växel lådan och hoppar till ibland och börjar jävlas. Vad kan det vara för roligt?
Tack på förhand