Hej
Den sitter på "passagerar sidan"av motorn
(bakom kamremskåpan)Följ slangen från kylaren
För att byta:lossa kåpan uppe på motorn+kåpan fram+kamremskåpan (hö+vä)
Ställ motorn i noll läge(märk för säkerhets skull upp kamdrev+vevaxel med märkfärg)
Lossa spänhjulet till kamremmen och häng av remmen
Då ser du en aluminiumhistoria på pass.sidan
av motorn med en kylarslang i ena änden och två M8 bult i andra änden(skruvade in i blocket)Bakom denna sitter termostaten
Byt termostat och återmontera allt igen
Var nogrann med remmspänningen av kamremmen
När du fyllt på vatten+glykol och ska varmköra,håll VÄLDIGT nogrann koll på motortempen(det finns gärna luftblåsor kvar i motorn)Grundregel är:om du inte fått någon värme i kupen efter 5 min varmkörning,stäng av motorn,och försök att få ut luften i kylsystemet(annars tråkiga motorproblem)
Är du det minsta osäker på kamremmsjusteringen,lämna bilen till någon som har spännmätare el.är duktig på detta
Lycka Till
Peter
Den sitter på "passagerar sidan"av motorn
(bakom kamremskåpan)Följ slangen från kylaren
För att byta:lossa kåpan uppe på motorn+kåpan fram+kamremskåpan (hö+vä)
Ställ motorn i noll läge(märk för säkerhets skull upp kamdrev+vevaxel med märkfärg)
Lossa spänhjulet till kamremmen och häng av remmen
Då ser du en aluminiumhistoria på pass.sidan
av motorn med en kylarslang i ena änden och två M8 bult i andra änden(skruvade in i blocket)Bakom denna sitter termostaten
Byt termostat och återmontera allt igen
Var nogrann med remmspänningen av kamremmen
När du fyllt på vatten+glykol och ska varmköra,håll VÄLDIGT nogrann koll på motortempen(det finns gärna luftblåsor kvar i motorn)Grundregel är:om du inte fått någon värme i kupen efter 5 min varmkörning,stäng av motorn,och försök att få ut luften i kylsystemet(annars tråkiga motorproblem)
Är du det minsta osäker på kamremmsjusteringen,lämna bilen till någon som har spännmätare el.är duktig på detta
Lycka Till
Peter