Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Termostatbyte på Mazda 626-90

Startad av lenaca · 2010-05-08 · 2 svar

lenacaTrådstart
Hej
Skulle någon kunna berätta för mig hur man byter en termostat, är det något man kan klara själv? tacksam för hjälp Lenaca::q
slirfeldt
Inga större problem med att byta termostat på denna och bäst brukar det vara att först släppa ut det mesta av kylvattnet, som i bästa fall med en urtappningsplugg om sådan finns nertill på kylaren, eller så lossar man bara den nedre kylarslangen, annars ser där termostathuset (https://bilder.lagabasen.se/delar/1077/1077154340vy1.jpg) sitter där övre kylarslangen är ansluten till motorn och se sedan vid demonteringen att all gammal packnings rester kommer bort så det blir tätt igen sedan med den nya termostaten.

Och komplettera sedan med ny fräsch glykol och vatten (50/50 blandning).
Ben.se
Tack för svar med hjälp
Det såg ut att vara några bultar att lossa för att komma åt den och så förstår jag att jag måste tömma kylaren först. Det borde jag kunna klara av om det inte är för rostigt. T:-)usen tack för hjälp Lenaca

Fler trådar i Hjälpforumet Bil