Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Termostaten slutade funka plötslig!

Startad av xtreme · 2003-03-17 · 4 svar

xtremeTrådstart
När jag körde så slutade plötsligt termostaten att funka och gick ner på noll, så nu kan jag inte se hur varm motorn är. Vad tror ni det kan vara för fel, har termostaten gått sönder eller kan någon kontakt till den trillat ur? Vad tror ni? Det gäller en Mazda 323F -90
beolover
kolla kabeln till tempgivaren ,annars kan givaren ha gjort kväller.
xtreme
var sitter den, ska jag skruva av instrumentbrädet och kolla bakon termostatmätaren?
crew
Nej, skruva inte ur instrumentet. Tempgivaren sitter på motorn, det är en liten givare med en kabel som är inskruvad i blocket, om du hittar den och tar bort kabeln och lägger den mot jord så skall mätaren gå upp på rött, gör den det så byt givaren, om inte kan man misstänka kabelbrott eller fel i instrumentet.
Landztone
får man vara lite dryger...Du menar tempmätaren va? :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil