Det kanske inte är relevant när man har insprutning men annars känner jag igen syntomen från förgasarmotorer när luftfiltret är gammalt och igensatt. Då chokar man ju motorn hela tiden. Ta en titt i luftboxen och se hur filtret ser ut. Det är ju i alla fall lätt att kolla.
Jag har ett problem med min Golf 1.8l -88.(Centraliserad insprutning)
Det började med att effekten kunde försvinna då jag körde, men bara någon enstaka gång.
Så jag tänkte att det var lite skit i bränslefiltret. Men på senare tid har det förekommit oftare, och ibland kunde motorn gå ner och då helt dö. Men sen kunde jag bara starta om så gick den bra som innan. Och så bara för någon vecka sedan, hände det igen att den stannade, men då gick den och dog på tomgången, varje gång jag startade om bilen. Och så någon dag senare kunde den gå på tomgången ett tag, och senare helt slumpmässigt gå ner i varv och då. Ännu ett par dagar senare så dör den inte på tomgången. I alla fall inte regelbundet.
Innan allt började låg tomgången på bra nivå, fast den kunde ju tappa effekt och gå och dö när man körde, drygt 800 varv, men med automatchoke 1000 varv drygt. Idag har tomgången ökat då motorn är varm till drygt 1500-1600 varv, medans då motorn är kall så ligger den på ungefär samma som då automatchoken går i(drygt 1000varv)
Jag tycker det är konstigt att tomgången ökar då motor blir varm. Eller går inte automatchoken ur?
Är det någon som har en idé?
Lamdasond?
Tomgångventil?
Kallkörningsventil?
Varmkörningsventil?
Thanx
Det började med att effekten kunde försvinna då jag körde, men bara någon enstaka gång.
Så jag tänkte att det var lite skit i bränslefiltret. Men på senare tid har det förekommit oftare, och ibland kunde motorn gå ner och då helt dö. Men sen kunde jag bara starta om så gick den bra som innan. Och så bara för någon vecka sedan, hände det igen att den stannade, men då gick den och dog på tomgången, varje gång jag startade om bilen. Och så någon dag senare kunde den gå på tomgången ett tag, och senare helt slumpmässigt gå ner i varv och då. Ännu ett par dagar senare så dör den inte på tomgången. I alla fall inte regelbundet.
Innan allt började låg tomgången på bra nivå, fast den kunde ju tappa effekt och gå och dö när man körde, drygt 800 varv, men med automatchoke 1000 varv drygt. Idag har tomgången ökat då motorn är varm till drygt 1500-1600 varv, medans då motorn är kall så ligger den på ungefär samma som då automatchoken går i(drygt 1000varv)
Jag tycker det är konstigt att tomgången ökar då motor blir varm. Eller går inte automatchoken ur?
Är det någon som har en idé?
Lamdasond?
Tomgångventil?
Kallkörningsventil?
Varmkörningsventil?
Thanx