RRickardTrådstart2003-06-09Jag har hört att tomgång inte är hälsosam gång för en förbränningsmotor.
Främst för att oljetrycket är lågt på tomgång och att kylningen är sämre.
Är det nån som kan styrka detta påstående ?
Hmm, en sån enkel sak som att i maualen som följer med volvo 940 står det att man skall undvika att låta motorn gå på tomgång då motorn är kall utan köra den varm så fort som möjligt eftersom detta inte är hälsosamt för katalysator eller motorn, men men... någon kanske har ett bättre svar! :)
För motorns del är det inga som helst problem att gå på tomgång, men däremot så tar miljön stryk & de är inget bra.
CChrister Gustafson2003-06-11 · #Jag har fått lära mig att motorn ska nå arbetstemperatur
innan den får arbeta.
Långvarig tomgång leder till snabbare uppvärmning av motorn och därmed överhettning, vilket är inte bra. Det är också påfrestande för remtransmissionen.
CChrister Gustafson2003-06-11 · #
kenan wrote:
Långvarig tomgång leder till snabbare uppvärmning av motorn och därmed överhettning, vilket är inte bra. Det är också påfrestande för remtransmissionen.
En motor blir inte överhettad för att stå på tomgång om den är okej
men den ska inte heller stå på tomgång någon längre tid.
kenan wrote:
Långvarig tomgång leder till snabbare uppvärmning av motorn och därmed överhettning, vilket är inte bra. Det är också påfrestande för remtransmissionen.
Av vilken anledning är det påfrestande för remtransmissionen??
När kamaxeln roterar möter den motstånd i rotationsriktningen. Kamknockarna pressar ner vipparmar och ventifjädrar påverkas. Ju högre motorvarvtal desto större centrifugalkraft hos kamaxeln och därmed mindre kraft krävs av remmen för att få snurr på kamaxeln eftersom den roterar av sig själv.
Ett vanligt fel på vissa äldre ford escort bilar var att ventilfjädrarna var för hårda vilket gjorde att både remmen och kamaxeln slets ut i förtid.
kenan wrote:
När kamaxeln roterar möter den motstånd i rotationsriktningen. Kamknockarna pressar ner vipparmar och ventifjädrar påverkas. Ju högre motorvarvtal desto större centrifugalkraft hos kamaxeln och därmed mindre kraft krävs av remmen för att få snurr på kamaxeln eftersom den roterar av sig själv.
Ett vanligt fel på vissa äldre ford escort bilar var att ventilfjädrarna var för hårda vilket gjorde att både remmen och kamaxeln slets ut i förtid.
Att kammarna slets ut på Escorterna på 4:e cylindern berodde på dålig smörjning. Ingenting annat.
Båda har rätt... Vid byte av kamaxel skall man den i påföljande inkörningen på ca hundra milen köra bilen i högre varvtal än tomgång, ett par-tre hundra varv över kan duga. Alltså p.g.a. den kraft som kamaxeln ger sig själv när den trycker ned ventilena är mindre slitsam vid högre varvtal än vid lägre. Sedan att oljeröret ocanför kammen tydligt blivit igensatt gör sitt till också. Oljan är viktig plus att man inte kör med syntet olja. Efter inkörning gäller också att kammen slits mer ju lägre varv motorn går i, tänk dig för nu, motorn slits rimligtvis också mer på andra ställen vid högre varv så förnuftet får råda, mekaniska tryckare. Sedan hade forden OCH motorn ett annat problem att ventilinställningen släpper efter så den låg tillsut för tätt mot kammen som också gör sitt till.
Zazozora wrote:
Båda har rätt... Vid byte av kamaxel skall man den i påföljande inkörningen på ca hundra milen köra bilen i högre varvtal än tomgång, ett par-tre hundra varv över kan duga. Alltså p.g.a. den kraft som kamaxeln ger sig själv när den trycker ned ventilena är mindre slitsam vid högre varvtal än vid lägre. Sedan att oljeröret ocanför kammen tydligt blivit igensatt gör sitt till också. Oljan är viktig plus att man inte kör med syntet olja. Efter inkörning gäller också att kammen slits mer ju lägre varv motorn går i, tänk dig för nu, motorn slits rimligtvis också mer på andra ställen vid högre varv så förnuftet får råda, mekaniska tryckare. Sedan hade forden OCH motorn ett annat problem att ventilinställningen släpper efter så den låg tillsut för tätt mot kammen som också gör sitt till.
Jag finner ingen logik i att högre varvtal skulle slita mindre på kamaxeln om det inte är smörjningen som är otillräcklig vid låga varv. Slitaget borde bero på kraften som krävs för att trycka ned ventilen och den är konstant oavsett varvtal. Det spelar ingen roll om energin för detta kommer ifrån remmen eller från kammens rörelsemängd. Vid högre varvtal borde slitaget vara större eftersom det helt enkelt blir fler nertryckningar per minut.
KKrister Lindholm2003-06-17 · #Rättar lite här...
Att trycka ner en ventil i 1000rpm jämfört med 8000rpm är nog en himmelsk skillnad..
Ta en basketboll & dribbla löst & känn hur det känns i handen. Ta sedan din flata hand & slå ner bollen i backen allt vad du kan. Jämför smärtan i handen.
Vid högre varv blir det en satans smäll på ventilen!
Tänk även på att ventilen är på väg att stänga nån milisekund innan den brutalt ska öppna igen, det ger en kraft som vi inte kan tänka oss ens.
Det var ingen bra liknelse.
Kraften som krävs för att trycka ihop en fjäder beror bara på fjäderkonstanten och hur långt du trycker ihop fjädern. Hastigheten påverkar inte kraften eller energin som krävs. Däremot effekt som krävs eftersom det är energi/tid.
När det gäller att studsa en basketboll snabbare så krävs det en större kraft på bollen för att den skall accelerera snabbare och då är det klart att det gör ondare i handen.
Klyv lite ved med yxa §e Lite sunt förnuft skrev jag, 8000 varv kanske kom i överkant. Har du hållt på och ställt saker som har en 'logarytmiskt' skala? Kammen har lättare att trycka ned ventilerna när den går i högre fart. Och räknar man slitaget i antal nedslag per sekund/minut så kan jag säga att min kamaxel som ligger still på källargolvet aldrig kommer att nötas ut :OO
Du vet att energi aldrig försvinner den omvandlas, rörelse-energin är en stor faktor att räkna med i en sak som snurra i **** varv/minut, den är nog viss skillnad på redan vid skillnader 500 talet varv. Så naturligtvis är det lättare för en kamaxel att trycka ned tryckarna i högre varv. Givetvis så är kurvan för slitage kontra varvtal högre och lägre vid viss(a) punkt(er) och som jag försökte påpeka, beakta sunt förnuft. Så visst kan man påvisa att det vid visst varvtal är minst slitage både på kam-axel och -rem.
Dåligt med olja/oljetryck ger onödigt slitage hur man än gör, fordens kamaxel slitage berodde inte endast på OLJAN, och nej jag menar inte heller varvtalet. Om jag inte nu har helt fel mig så ändrade Ford på kamaxel och vippar för att minska på skitslitaget.
Zazozora wrote:
Du vet att energi aldrig försvinner den omvandlas, rörelse-energin är en stor faktor att räkna med i en sak som snurra i **** varv/minut, den är nog viss skillnad på redan vid skillnader 500 talet varv. Så naturligtvis är det lättare för en kamaxel att trycka ned tryckarna i högre varv.
Visst är rörelseenergin stor i kamaxeln och inte att försumma, men har den någon påverkan på friktionen mellan kamnock och vipparmar? Det är väl denna friktion som sliter på kammen? Friktionen är lika med friktionskoefficienten x kraften. Oljan påverkar friktionskoefficienten så att den blir så låg som möjligt och kraften som krävs beror endast av fjädern. Om energin för att trycka ner fjädern kommer ifrån kammens rörelseenergi eller ifrån kamremmen påverkan inte friktionen och därmed inte heller slitaget. Kraften och energin som krävs för att öppna ventilen är lika stor oavsett varvtal. Det är inte lättar eller svårare för kammen att trycka ner tryckarna i högre varv.
Dessutom är det ju så att all energi för att öpnna ventilerna kommer ifrån remmen om vi håller ljämnt varvtal på motorn. Om energin skulle komma ifrån kammens rotationsenergi så innebär det ju att den skulle börja gå långsammare än vevaxeln. Därför blir inte slitaget på remmen heller beroende på varvtal utan på acceleration.
Ta nu inte detta som en garanti för att vavtalet inte kan påverka slitaget. Jag tycker bara att förklaringarna i denna tråden inte räcker för att övertyga mig att så är fallet. Det kan finnas andra orsaker som kan förklara det hela och det kan ju även vara väldigt beroende på motormodell.