kan vara nån lekag med luft insugningspakning
Bilen har en tomgång som varierar hela tiden. Det är en Merca 190E 1992 1.8 Bensin. Den pendlar mellan olika varvtal på tomgången. Pendlingen har ungefär i en sekunds period. Ibland går varvtalet ner för lågt så den stannar. Och någon enstaka gång kan den klara att gå på tomgång.
I början märkte jag att det luktade mycket illa av ofröbrända kolväten när jag stod utanför bilen och den gick på tomgång. Men efter en tur till Göteborg, började den "jazza" upp och ner i tomgångsvarvtalet. Och sedan har den fortsatt göra så. (en vecka nu).
Köpte en vätska som ska rengöra spridare och hällde i tanken. Efter en sex sju mil tyckte jag det var skillnad, men det var tillfälligt och felet fortsatte, (eventuellt lite färre stopp efter att jag hällt rengöringsvätskan i tanken).
Det är första gången som jag har en bil med elektronisk bensininsprutning, och jag har köpt Haynes reparationshandbok. Informationen om bränslesystem och tändsystem är lite utspritt i boken, och jag har svårt att få en helhetsbild.
Någon som vet vad detta tomgångssväng kan bero på..
I början märkte jag att det luktade mycket illa av ofröbrända kolväten när jag stod utanför bilen och den gick på tomgång. Men efter en tur till Göteborg, började den "jazza" upp och ner i tomgångsvarvtalet. Och sedan har den fortsatt göra så. (en vecka nu).
Köpte en vätska som ska rengöra spridare och hällde i tanken. Efter en sex sju mil tyckte jag det var skillnad, men det var tillfälligt och felet fortsatte, (eventuellt lite färre stopp efter att jag hällt rengöringsvätskan i tanken).
Det är första gången som jag har en bil med elektronisk bensininsprutning, och jag har köpt Haynes reparationshandbok. Informationen om bränslesystem och tändsystem är lite utspritt i boken, och jag har svårt att få en helhetsbild.
Någon som vet vad detta tomgångssväng kan bero på..