För min del skulle jag kolla, om det fans glapp i fördelare, kondring, brytare, samt tändspole, har varit med om detta och felet var tändspolen.
Hej!
Jag har en Mitsubishi L200 1991 med G54 motor, d.v.s. 2,6 l fyrcylindrig bensinare. Bilen hade som original en elektronisk förgasare men när elektronikkortet lade av så monterade jag en Weber 36/36 DCD i stället. Efter lite pyssel med bestyckningen fick jag den att gå riktigt bra och allt var frid och fröjd. För två dagar sedan skulle jag sätta i båten och startade och körde fram bilen. Stängde av motorn och hängde på båtkärran och försökte sedan starta igen. Den var heldöd. Plockade ut ett stift för att kolla gnistan, men det var helt torrt. Gnistan fanns. Drog ur batteriet i försök att starta och försökte sedan bogsera igång den. Då startar den och går klockrent på mellangas. Den dör på tomgång och om jag ger fullt och sekundärporten öppnar så lägger den också av. Jag har tagit kompressionsprov som visar 10,2 10,7 10,4 10,7. Jag misstänkte läckage på insugningsidan så jag testade med handen på insuget till förgasaren och drog på starten. Jag känner då ett tydligt sug samtidigt som jag blir våt av bensin från båda portarna. Jag tog isär hela förasaren och blåste rent med tryckluft, kontrollerade flottörnivån och bränsletrycket och allt är OK. Jag blir tokig! Det är ju en enkel motor och får den bara bensin, har gnista och kompression så skall den starta. Jag kan tillägga att det går inte att starta den med startmotorn även efter att den gått bra på mellangas efter bogseringsstart. Vad är det jag missar?
Jag har en Mitsubishi L200 1991 med G54 motor, d.v.s. 2,6 l fyrcylindrig bensinare. Bilen hade som original en elektronisk förgasare men när elektronikkortet lade av så monterade jag en Weber 36/36 DCD i stället. Efter lite pyssel med bestyckningen fick jag den att gå riktigt bra och allt var frid och fröjd. För två dagar sedan skulle jag sätta i båten och startade och körde fram bilen. Stängde av motorn och hängde på båtkärran och försökte sedan starta igen. Den var heldöd. Plockade ut ett stift för att kolla gnistan, men det var helt torrt. Gnistan fanns. Drog ur batteriet i försök att starta och försökte sedan bogsera igång den. Då startar den och går klockrent på mellangas. Den dör på tomgång och om jag ger fullt och sekundärporten öppnar så lägger den också av. Jag har tagit kompressionsprov som visar 10,2 10,7 10,4 10,7. Jag misstänkte läckage på insugningsidan så jag testade med handen på insuget till förgasaren och drog på starten. Jag känner då ett tydligt sug samtidigt som jag blir våt av bensin från båda portarna. Jag tog isär hela förasaren och blåste rent med tryckluft, kontrollerade flottörnivån och bränsletrycket och allt är OK. Jag blir tokig! Det är ju en enkel motor och får den bara bensin, har gnista och kompression så skall den starta. Jag kan tillägga att det går inte att starta den med startmotorn även efter att den gått bra på mellangas efter bogseringsstart. Vad är det jag missar?