Har du kommit någon vart i detta?
Hade tidigare heller inte hört mera om detta verivelspjäll men med lite sökande på nätet så finns svaret. Tydligen Så sitter sådant virvelspjäll i insuget som vid låga varv så stänger den till insugskanalen så att luften tvingas sugas in i en virvel vilket gör att förbränningen blir effektivare, snålare och mindre sotig för att virveln fortsätter in i cylindern under förbränningen. Den ökade virvelbildningen ökar tändningsförmågan hos bränsle-/luftblandningen och då minskar bränsleförbrukningen och avgasutsläppen.
Kan ju vara om nu motorn går bra osv att dess kontakt/länkage är dåligt som sätter denna felkod.
En källa till förklaring dock gällande Volvo: https://www.nisze.comxa.com/about.html
Hade tidigare heller inte hört mera om detta verivelspjäll men med lite sökande på nätet så finns svaret. Tydligen Så sitter sådant virvelspjäll i insuget som vid låga varv så stänger den till insugskanalen så att luften tvingas sugas in i en virvel vilket gör att förbränningen blir effektivare, snålare och mindre sotig för att virveln fortsätter in i cylindern under förbränningen. Den ökade virvelbildningen ökar tändningsförmågan hos bränsle-/luftblandningen och då minskar bränsleförbrukningen och avgasutsläppen.
Kan ju vara om nu motorn går bra osv att dess kontakt/länkage är dåligt som sätter denna felkod.
En källa till förklaring dock gällande Volvo: https://www.nisze.comxa.com/about.html