Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Toyota Corolla 1.6 87a

Startad av Lordrill · 2010-06-24 · 13 svar

LordrillTrådstart
Hej upptäckte vid en omkörning att bilen sköt rätt mycket.
Misstänker något dåligt drivhjul lager.

Tror dock att de är pga den kraftiga vinden efter som de blir så i olika hastigheter. Mellan 110-140+ inget under de. Tror ej de är så bra
att köra fort när de är blåsigt eller vad tror ni?
boheme
@Lordrill 59382 wrote:
Hej upptäckte vid en omkörning att bilen sköt rätt mycket.
Misstänker något dåligt drivhjul lager.

Tror dock att de är pga den kraftiga vinden efter som de blir så i olika hastigheter. Mellan 110-140+ inget under de. Tror ej de är så bra
att köra fort när de är blåsigt eller vad tror ni?


Inte helt klar över hur du menar, menar du att bilen förflyttade sig i sidled vid en omkörning. Om man kör om ett stort fordon kan även en mellanklassbil känna av trycket när man kommer ungefär vid det fordonets framhjul. Eller har du missljud i bilen. Ett allmänt råd är att kontrollera däcken och se till att lufttrycket är korrekt i dom.

Mvh Janne
mauro
Allt annat på bilen funkar som det skall men märkte första gången i dag när man skulle köra om att det kom ett skutande ljud typ som vinden låter. Blåste rätt kraftigt då plus hög hastighet så jag tror att vinden tog i något eller något som gjorde att de viberade som skapade ljudet
boheme
@Lordrill 59385 wrote:
Allt annat på bilen funkar som det skall men märkte första gången i dag när man skulle köra om att det kom ett skutande ljud typ som vinden låter. Blåste rätt kraftigt då plus hög hastighet så jag tror att vinden tog i något eller något som gjorde att de viberade som skapade ljudet


Har tittat på MP4:an

Det är fartvinden i en fart som skulle orsakat indraget körkort:D:D:D

Mvh Janne
mauro
Haha så de beror bara på vinden? Ej hört de tidigare får väll återkomma om jag hör de igen tack för hjälpen!
boheme
@Lordrill 59410 wrote:
Haha så de beror bara på vinden? Ej hört de tidigare får väll återkomma om jag hör de igen tack för hjälpen!


Ber lite om ursäkt, kom till slut underfund med att det var "tjut" du menade och inte "skut", jag trodde ett tag att någon skojade med mej:D:D Jag spelade upp filmen med lite högre volym och hörde då att det tjöt. Jag tror inte att detta är något allvarligt utan det är något på utsidan av bilen som börjar vibrera och orsakar detta, svårt att säga vad det är men troligen något löst hängande eller en lite lös list. Kanske kom ljudet från det mötande fordonet.

Mvh Janne

P.S. Ha en bra fortsättning på midsommarhelgen:):)
mauro
Så de är inget hjullager?
boheme
@Lordrill 59419 wrote:
Så de är inget hjullager?


Det går ju inte för mig att avgöra var ljudet kom från men hissa upp fram eller bak beroende var du tyckte ljudet kom från och snurra på hjulen och lyssna noga om det kommer ljud från lagren. Du kan också sätta en hand ovanpå däcket och en under sedan vickar du på däcket, glappar det så har du nog ett dåligt lager. Hörs det här ljudet mer när du svänger?

Mvh Janne
mauro
Är ingen skillnad på när jag svänger eller något annat men jag har hittat åt vart felet är nu! Skickar ett klipp åt dig när jag slår lite lätt på fram dörren så kan man höra ett litet klirrande ljud som blir värre i högre hastighet.
boheme
@Lordrill 59425 wrote:
Är ingen skillnad på när jag svänger eller något annat men jag har hittat åt vart felet är nu! Skickar ett klipp åt dig när jag slår lite lätt på fram dörren så kan man höra ett litet klirrande ljud som blir värre i högre hastighet.


Skönt att det inte var värre:D

Ha en fortsatt bra sommar:):)

Mvh Janne
mauro
Prata nyss med toyota å de sa de mycket troligt är dörren som är bekymret med någon list där för de är inge med hjul lagret så de lät himla billigt :) Skall man stänga dessa saker på något sätt efter åt?
boheme
Gå in på ditt första inlägg där du startade tråden, där skall du nog kunna ändra i trådens rubrik. Lägg till "löst" efter trådrubriken.

Mvh Janne
mauro
Är inge hjul lager som de sa över telefon testa kör 150km med fönstret öppet "nerdraget" då var de inge tjut alls! Så de e bara montera ner dörren och sedan kolla på felen och fixa till så är de löst då känner man sig 2000kr rikare :)
boheme
Kul med sparade pengar, dom kan man sedan spendera med glädje:e

Mvh Janne

Fler trådar i Hjälpforumet Bil