HHerr AugustssonTrådstart2010-07-03Hej!
Jag köpte i måndags en Rav4:a -02 med automat. Den har gått mycket bra de knappa 16 milen som jag kört den. Men idag så hände något. Det är som att den inte riktigt får i rätt växel och/eller missar växlar. Exempel är när jag ifrån stillastående ger gas så rör sig bilen framåt men väldigt långsamt och utan normal kraft. Sen blir det bättre och en växel smäller i lite extra hårt men sen blir det liknande inför nästa växling.
Jag utgår (och räds) ifrån att det är växellåde relaterat. Vad tror ni felet kan vara? Någon som upplevt liknande med en automatväxlad bil?
Min far köpte precis en -98a v70 med automat och han hade ett liknande fel, men lite mer åt att bilen dog på låga varv och inte hade någon kraft. Då var felet luftmängdsgivarn eller vad det hette för nått. Alltså den som reglerar mängd med luft till motorn.
Bilen är köpt hos förhandlare med garanti, problemet är att jag nu är i Köpenhamn på semester och ska inte tillbaka förrän om 4 veckor....
Tacksam för all hjälp!
Kolla oljenivån i vxllådan, kolla också egenskaperna. Luktar den illa, är den svart (skall vara klarröd).
Mvh Janne
Tack för tipset Janne! Jag ska ta en titt på det.
Hej igen Janne och alla andra!
Jag hittar inget i instruktionsboken om var jag kollar växellådsoljan och jag är själv inget duktig på bilar så jag vet tyvärr inte vart eller hur man gör det.
Men , jag har nu varit ut och provkört. Felet har hittills bara uppståt efter en viss sträcka, ca 1-1,5 mil. Och jag har lokaliserat det till att vara när bilen ska växla ifrån 1:an till 2:an. Bilen har väldigt dåligt med kraft på 1:an och det tar tid innan växlingen till 2:an sker, och när den sker så smäller det till. När väl 2:an är i så går bilen precis som vanligt och växlar fint upp och ner mellan 2, 3 och 4:a. Det märks även när jag står still och går ifrån P till R. Backen smäller i väldigt hårt. Så felet verkar vara relaterat till växel R och 1.
Vad kan detta vara och vad tror ni det kostar att laga?
Mycket tacksam för all möjlig hjälp och tips!
Vi ska köra vidare ifrån Köpenhamn till Simrishamn imorn. Har tänkt se om en bilverkstad kan ta en titt på den. Hoppas vi kommer fram...
Försök med detta.
Ta bort minuspolen på batteriet i 30-45 minuter.
Kör sedan bilen lugnt och fint, inget lusande bara lugnt så får vi se.
Jag misstänker att lådan är adaptiv, den anpassar sig till ett visst körsätt.
Därför ska vi se om den kan lära om igen. Det kan vara så att den som ägde den förut hade ett körsätt som skiljer sig mycket från ditt körsätt.
Mvh Janne
Mycket intressant. Tack igen Janne, jag testar det och så återkommer jag imorn när jag förhoppningsvis är framme i Simrishamn och berättar hur det har gått.
Mvh
Andreas
Hej igen!
Tyvärr Janne, att koppla ur batteriet hjälpte oturligt nog inte. Men vi kom fram till Simrishamn utan problem. Så länge 2:an kommer i så går bilen precis som vanligt.
Vad kan det va? Nu kan jag inget om automatlådor, men kan det vara något motsvarande kopplingen, eller växellägena eller liknande?
misstanke att det är en verkstadsgrej. har du garanti kvar när semestern är slut?
Mvh Janne
Hhuselefanten2010-07-06 · #Men du måste ju få kollat att du har tillräckligt med olja i lådan! tror dock inte det är det som e problemet men det är jätteviktigt o kolla det som första åtgärd.
Oljan luktade lite bränt, men det var inget fel på oljenivån. Men idag på väg till verkstan så gick motorfel lampan igång. Bilen är nu på Toyota i Ystad och vi har hyrbil till på måndag. Enligt felkoden var det skiftsyliden B (eller hur det stavas) som var trasig. Han på Toyota sa att han aldrig varit med om det förut. 8000 kr inkl oljebyte etc.
Skönt att få det fixat nu. Hoppas verkligen inte det blir nått mer nu...
Tack för era tips!
Ha en bra semester:)
Mvh Janne