Hhans-tomas12Trådstart2010-09-03Hej någon
Har bytt kamrem på min Transit -99 årsmodell. Lyckades med konststycket att få remmen något fel. Har lokaliserat nollägen för kamaxeldrevet och diselpumsdrevet men kan inte finns någon märkning på vevaxeldrevet. Någon som vet var man ska leta? Skulle vara kanon om någon vet var det finns bilder på sådant.
Tack på förhand
MVH Conny:confused:
Du är lite knapphändig om vilken motor du har men jag gissar på 2,5T :OO
OOpelomegalager2010-09-04 · #Tusen tack, din gissning stämmer mycket bra 2,5 t
Vet inte om jag tolkar bilden rätt men tror att bild delen med en 3,a på ska representera kamaxseldrevets läge, vet du? Ska skriva ut sidan vid tillfälle då det syns lite otydligt
Åter tack
MVH Conny
om jag förstår text och bild rätt så ska det vara vevaxelläget men jag har skapat en pdf fil av hjälp texten från autodata och med den ska det nog klarna.
OOpelomegalager2010-09-04 · #Det är ju helt perfekt. Tusen tack återigen. Plockar ut den i morgon och detalj granskar. Återkommer med hur det gick
Tur att detta forum finns
Ha det så bra
MVH Conny
OOpelomegalager2010-09-06 · #Hej
Fick bra hjälp med bild beskrivning på hur kam, vevaxel och insprutning dreven skulle sitta. Har ställt in dessa lägen. Nu tänder bilen men vill inte gå igång. Eftersom bilen varit i gång med felinställd kamrem är det kanske mest troligt att något har hänt med ventiler eller annat men förhoppningsvis finns det någon som har en billigare teori. Är det annars svårt att riva av topp och kontrollera ventilerna??
Skulle med facit i hand inte gett mig på detta äventyr
Hjälp?? :confused::confused:
MVH Conny
OOpelomegalager2010-09-30 · #Hejsan
Kör en ny tråd på ett gammalt problem
Undrar om någon vet hur man ställer in dieselpump på en Transit 2,5 td -99,a
Har läst rep boken men blir inte riktigt klok på det. Verkar som att när man ställt in punkterna vevaxel/kamaxel och bränslepumpen ska lossa skruvarna på bränslepumpen, som sitter på drevet där kamremmen går, men varför blir jag inte klok på. Funderar på om den självcentrerar då den står i lägget (TDI eller vad det nu hette). Kan det vara så undrar en , före detta, glad amatör.
MVH Conny
Har du haft verktyg att låsa kammen och dieselpumpen?
De skruvarna lossas när man justerar tändningen. Lossa dem när du spänner kamremmen (med låspinnen i läge), annars kan drevet vridas lite och då hamnar tändningen fel, så noga är det!
Om du får i låspinnen på pumpen när kam och vev är i rätt läge så ska bilen starta och gå rätt bra, kan behöva finjusteras och då behöver man riktigt bra motoröra eller en indikatorklocka.
OOpelomegalager2010-10-01 · #Hej
Vad är det för verktyg som ska användas? Har använt vanliga bultar med bra passform i de hål som blir synliga enligt handbok. Undrar om det är något specialverktyg som centrerar på något sätt längre in i pumpen, där är ett hål innaför brickan på pumpen men kanske det finns ytterligare delar som måste passas in?
Om det skulle funka hur finjusterar man sedan?
Tack för bra svar
MVH Conny
@MPalm 62472 wrote:Har du haft verktyg att låsa kammen och dieselpumpen?
De skruvarna lossas när man justerar tändningen. Lossa dem när du spänner kamremmen (med låspinnen i läge), annars kan drevet vridas lite och då hamnar tändningen fel, så noga är det!
Om du får i låspinnen på pumpen när kam och vev är i rätt läge så ska bilen starta och gå rätt bra, kan behöva finjusteras och då behöver man riktigt bra motoröra eller en indikatorklocka.
På vissa bilar är det bara vanliga bultar man låser med så då har du gjort rätt.
Finjusteringen kan jag inte svara på exakt för jag har inte bytt rem på en Transit, vet inte vad det är för pump i den.
I stora drag går justeringen till så att man lossar de tre skruvarna i pumpdrevet och vrider pumpaxeln (stor mutter i mitten) ytterst lite åt något håll för att ändra tidpunkten när dieseln skickas till spridarna. Läget mäts med indikatorklocka i änden av pumpen (Bosch) eller upptill i framkant på Lucas. Är det en elektrisk pump så kollas läget med dator inkopplad i diagnosuttaget.
Du kan ju förstås märka upp läget på den nu och prova justera lite för att se om det blir bättre, du ska bara vrida lite grann, knappt en millimeter i taget.
Vilket håll kan jag inte svara på...
Jag har dock aldrig varit med om att den inte startar och går bra efter ett kamremsbyte där man använt rätt låsverktyg så om den går ojämnt och gick bra innan bytet så är det nog något knas.
OOpelomegalager2010-10-01 · #Hej
Har gjort åt h-e fel från början vilket ledde till byte av två vipparma och två stötstänger, ev finns skador på ventiler o kanske ytterligare skador ( har inte tagit av toppen så vet inte) men nu startar den, går dåligt och ryker som bara den. Drar mig för att lyfta toppen men har nog inget val. Ska prova att justera pumpen ytterligare nu när jag tror mig förstå. Kanske bara så att pumpdrevet sitter en hel kugg fel. Har inte tidigare haft med diesel att göra vilket ni förmodligen redan listat ut
Tack för hjälpen, återkommer med hur det går
MVH Conny
@MPalm 62486 wrote:På vissa bilar är det bara vanliga bultar man låser med så då har du gjort rätt.
Finjusteringen kan jag inte svara på exakt för jag har inte bytt rem på en Transit, vet inte vad det är för pump i den.
I stora drag går justeringen till så att man lossar de tre skruvarna i pumpdrevet och vrider pumpaxeln (stor mutter i mitten) ytterst lite åt något håll för att ändra tidpunkten när dieseln skickas till spridarna. Läget mäts med indikatorklocka i änden av pumpen (Bosch) eller upptill i framkant på Lucas. Är det en elektrisk pump så kollas läget med dator inkopplad i diagnosuttaget.
Du kan ju förstås märka upp läget på den nu och prova justera lite för att se om det blir bättre, du ska bara vrida lite grann, knappt en millimeter i taget.
Vilket håll kan jag inte svara på...
Jag har dock aldrig varit med om att den inte startar och går bra efter ett kamremsbyte där man använt rätt låsverktyg så om den går ojämnt och gick bra innan bytet så är det nog något knas.
OOpelomegalager2011-04-09 · #Hej
Undrar om någon kan svara på följande
Har fått bytt motor. Nu startar bilen ej utan startgas och går sen riktigt dåligt.
Enligt mekanikern som gjorde bytet beror det på diselpumpen, behöver justeras vilket han inte kunde. Är det så att en motor ej går att byta mot likvärdig utan justering eller det är något annat som är fel på den "nya" motorn eller dess diselpump? Mekanikern talar väldigt dålig svenska så vet inte säkert vad han menade men tolkade det som att specialinstrument behövs.
Hoppas på bra svar
MVH Conny:confused: