Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Transmissionolja!!

Startad av Stefan27 · 2007-09-25 · 1 svar

Stefan27Trådstart
Jag har en liten fråga ang transmissionolja!

Spelar det någon roll om häller i en 80w90 API GL-5 när det skall vara 75w90 API GL-4? Har hört att man kan skada olika metaller och synkringar i låda/slutväxel om man har i fel pga de olika tillsatserna? vinter egenskaperna spelar ingen roll när det rör sig om så lite, men det övriga.........


// Stefan
aw73
@Stefan27 25033 wrote:
Jag har en liten fråga ang transmissionolja!

Spelar det någon roll om häller i en 80w90 API GL-5 när det skall vara 75w90 API GL-4? Har hört att man kan skada olika metaller och synkringar i låda/slutväxel om man har i fel pga de olika tillsatserna? vinter egenskaperna spelar ingen roll när det rör sig om så lite, men det övriga.........


// Stefan

om du har en transmission som ska ha en API-GL4 olja ska man inte ha en API-GL5 olja eftersom tillsatserna i denna olja angriper växellådans synkringar vilket gör att det kan vara svårt/petigt att få i växlarna
API-GL5 är vanligvis avsedd för slutväxlar/bakaxlar
medans API-GL4 är avsedd för manuella växellådor
avikelse kan förekomma tex. AFT / vanlig motorolja (API-GL1)
80w90 är det tjockaste i laget för manuella växelådor både var det gäller smidighet och bränsleekonomi
ren SAE 80W är i såfall att föredra

Fler trådar i Hjälpforumet Bil