Inskruvad i kylaren brukar det sitta en "klump" med el-anslutning, det är en termo-kontakt. Den har oftast 2 el 3 stift och är en vanlig felkälla.
Man kan testa fläkten genom att bygla (kortsluta) stiften, i kontaktstycket till termo-kontakten. Kortslut 2st stift i taget, 2 kombinationer funkar, kortsluter man alla tre bränner man ev säkringen, kan också vara så att det är högfarts-läget för fläkten....
Funkar det inte att bygla termokontaktens kontaktstycke får man börja mäta.
Finns det spänning i kontaktstycket ? (spänning mäts i Volt, "V", batteri spänning = ca12,5V. Har man ingen Multimeter/Voltmeter kan man ta en lämplig lampa och ansluta mellan ett stift och batteriets minus-pol)
Om ja troligen fläkten trasig el möjligen dålig jordning (vilket innebär dålig anslutning i karossen=dålig återledning till batteriet.)
Om nej, trasig säkring ev ngt relä el kabelbrott.
Blev du ngt klokare :q
Termokontakter hittar du på www.mekonomen.se
Man kan testa fläkten genom att bygla (kortsluta) stiften, i kontaktstycket till termo-kontakten. Kortslut 2st stift i taget, 2 kombinationer funkar, kortsluter man alla tre bränner man ev säkringen, kan också vara så att det är högfarts-läget för fläkten....
Funkar det inte att bygla termokontaktens kontaktstycke får man börja mäta.
Finns det spänning i kontaktstycket ? (spänning mäts i Volt, "V", batteri spänning = ca12,5V. Har man ingen Multimeter/Voltmeter kan man ta en lämplig lampa och ansluta mellan ett stift och batteriets minus-pol)
Om ja troligen fläkten trasig el möjligen dålig jordning (vilket innebär dålig anslutning i karossen=dålig återledning till batteriet.)
Om nej, trasig säkring ev ngt relä el kabelbrott.
Blev du ngt klokare :q
Termokontakter hittar du på www.mekonomen.se