Ingen som vet om kopplingen är relativt trög på dessa bilar? Vore bra att veta om det är nåt fel medan jag har garanti kvar...
Skaffade för några veckor sedan en Avensis -02. Jämfört med min andrabil, en Mazda 626 från -90, så går kopplingen MYCKET trögare på Avensisen. Det känns inte som att den kärvar på något sätt och den "gnekar" inte eller så, men det krävs helt enkelt mycket mer kraft både att trycka ner den och hålla den nedtryckt än på Mazdan. Jag tycker det är märkligt, efterssom man generellt tyckt att alla reglage osv i princip brukar kännas lättare på nyare bilar.
Hade faktiskt lite "gnek" i gaspedalen, och det avhjälptes effektivt genom en kort dusch med PTFE-fett på axeln med fjädern till gaspedalen. Men vad gäller kopplingen så verkar axeln välsmord och så går det ju en pinne rakt genom torpedväggen, gissningsvis till huvudcylindern på andra sidan väggen? Vågade heller inte duscha den pinnen, då jag såg en gummibussning som jag inte vet hur den reagerar på fettet.
Någon som vet om det finns nånstans att smörja eller justera för att få kopplingen att gå lättare, eller är dom helt enkelt så tröga på dessa modeller?
Hade faktiskt lite "gnek" i gaspedalen, och det avhjälptes effektivt genom en kort dusch med PTFE-fett på axeln med fjädern till gaspedalen. Men vad gäller kopplingen så verkar axeln välsmord och så går det ju en pinne rakt genom torpedväggen, gissningsvis till huvudcylindern på andra sidan väggen? Vågade heller inte duscha den pinnen, då jag såg en gummibussning som jag inte vet hur den reagerar på fettet.
Någon som vet om det finns nånstans att smörja eller justera för att få kopplingen att gå lättare, eller är dom helt enkelt så tröga på dessa modeller?