Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Turbo + Rök !

Startad av Benkedo · 2008-08-07 · 3 svar

BenkedoTrådstart
Saab 9-5 2,3t -99 26000mil

Upptäckte snart efter köp att den blårök kraftigt vid kallstarter (inte alltid dock), uppgraderade vevhusventilationen och bytte turbo (gt17), men inte hjälpte detta !:mad:
Bilen går bra förövrigt men satans irriterande att lägga igen bostadsområdet med smog nästan varje morgon...:eek:
Kärvande spjällhus ? Ventiltätningar ? Idéer någon ?
sigge21
Är det länge sedan du bytte grejor?? Kanske ligger olja i nån ljuddämpare eller så som inte förbränts än?? Var gamla turbon dålig och drog olja??
totolowe
Uppdateringen av vevhusventilationen gjordes för en månad sedan, turbon byttes för två veckor sedan, har kört ung. 20 mil sedan bytet.
Bilen drog ganska mycket olja och gulvit beläggning syntes på avgassidans turbin (svavel). På besiktningen var alla dock alla värden OK. ( bes innan turbobyte)
Kan notera ett förbättrat bottenvrid efter bytet, så nog var turbon på upphällningen. Lite för tidigt att se om oljeförbrukningen har lugnat ner sig...
lenaola
låter somventiltätningar detta med rök i början men har inte hört att saab haft problem med detta sedan V4:an lämmnade marknaden.... Annars va det ett standardfel på saab 95 och 96 orna att dom rök blått vid start... kanske nått nedärvt problem :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil