För att börja med det lättaste: 5:1 betyder att du har 5 stereohögtalare och 1 monohögtalare, dvs, en center, 2+2 satteliter och en subwoofer. Totalt sex högtalare. Det är detta de flesta surroundsystem och sändningar stöder. 7:1 kommer i framtiden men är oanvändbart idag. Se till att systemet har HDMI för bästa upplösning. (upp till 1080i) Detta gör att du kan skala upp vanlig dvd till HD-kvalitet som ligger väldigt nära Blu-ray.
När det kommer till LCD eller Plasma beror det på vad som ska in i tv'n. Om du tänkt dig att koppla datorn till tv'n eller se mycket tecknad filmär LCD bäst. Om du ska se mycket IRL-film är Plasma bäst. Plasma ger en mer glasig bild, och LCD ger en mer pastellfärgad bild. Sony och Samsung som är bland de största på platt-tv gör inte 42" utan då är det 40", men du lär inte se någon skillnad. Inte heller kan du på dessa "små" skärmar se någon skillnad på HD-ready eller Full-HD.
Om du ska titta i mörker ger plasman bäst bild, och om du ska se i dagsljus eller med tända lampor ger LCD ljusstarkast bild. Gå ut och provtitta på lite olika modeller men låt dig inte luras att tro att den starkaste skärmen är bäst. Oftast är apparaterna inställda på ett överdrivet show-läge som inte kommer att funka hemma hos dig. Be personalen ställa om bilden till "Normal"
Många av de barnsjukdomar som drabbade både LCD och plasma är borta idag, t.ex. risk för inbränning, artefakter m.m.
Tänk också på att LCD generellt kräver starkare signal än Plasma.
Själv har jag en Matsui 37" LCD, Pioneer surroundförstärkare, och ett 5:0 Yamaha högtalarpaket. (ingen sub alltså.)
När det kommer till LCD eller Plasma beror det på vad som ska in i tv'n. Om du tänkt dig att koppla datorn till tv'n eller se mycket tecknad filmär LCD bäst. Om du ska se mycket IRL-film är Plasma bäst. Plasma ger en mer glasig bild, och LCD ger en mer pastellfärgad bild. Sony och Samsung som är bland de största på platt-tv gör inte 42" utan då är det 40", men du lär inte se någon skillnad. Inte heller kan du på dessa "små" skärmar se någon skillnad på HD-ready eller Full-HD.
Om du ska titta i mörker ger plasman bäst bild, och om du ska se i dagsljus eller med tända lampor ger LCD ljusstarkast bild. Gå ut och provtitta på lite olika modeller men låt dig inte luras att tro att den starkaste skärmen är bäst. Oftast är apparaterna inställda på ett överdrivet show-läge som inte kommer att funka hemma hos dig. Be personalen ställa om bilden till "Normal"
Många av de barnsjukdomar som drabbade både LCD och plasma är borta idag, t.ex. risk för inbränning, artefakter m.m.
Tänk också på att LCD generellt kräver starkare signal än Plasma.
Själv har jag en Matsui 37" LCD, Pioneer surroundförstärkare, och ett 5:0 Yamaha högtalarpaket. (ingen sub alltså.)