Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

V40 TD ventiljustering?

Startad av sm7tog · 2005-10-27 · 0 svar

sm7togTrådstart
Hur justerar man ventilerna på en V40 TD -98 (Renaultmotor F8Q)?
På -97 fanns det shims att justera med men på -98 finns inte shimsen alls?! Hur gör man då?
På Volvo tycker de att jag är lite knäpp som vill ha ventilerna justerade eftersom "det skall inte behövas" men när jag mäter spelet så är det Noll på samtliga insugsventiler och ca 0.5 mm på samtliga utblås. Det gör ju att det är svårt att få kompressionen att räcka till vid kallstart... Dom är väl inte hydrauliska på -98? Sen låter ju motorn så fult på tomgång när det är massa ventilslammer och ev pysljud från ventil som inte stänger helt...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil