Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Vacuumpumpar till broms-servo

Startad av Grobian · 2010-06-07 · 0 svar

GrobianTrådstart
Det här är en jobbig sak, svårt att hitta något på nätet, många som frågar om elektriska pumpar utan att få bra svar osv, ja det är svårt att få fram vilket vacuumtryck som behövs om man ska skaffa en elektrisk.
Dieslar har ju inget undertryck att hämta från insuget så där är det andra lösningar. Vissa bilar har en pump som drivs via rem, min VW med samma diesel som i äldre Volvo (sexa) har en kolvpump som sitter ovanpå motorn, dvs lätt åtkomlig, den ger absolut inget vacuum.
Bromsarna har varit lika tungtrampade sen jag köpte bilen -2005 och bilprovningen har inte brytt sig, de är jämna och fina annars.
Men i Gävle så var det plötsligt mera noga och man hittade ett antal helt nya fel på bilen (bara bra utom att man anmärkte på ett pyttelitet glapp i en styrarm)
Jag särade på slangen som går mellan pump och servo och startade motorn, det var absolut noll vacuum. Isär med pumpen (enkelt) och ser en kolv i den som drivs från kamaxeln samt tre luft-ventiler där en av dom är alldeles paj.
Stort hål i membranet. En liten enkel sak på ca 15 mm diameter och ca 10 mm tjock. Då blir man ju "glad" men när man ringer Bilmetro så finns inte dessa ventiler löst, man får köpa en ny pump för 5.000.
Mycket pengar och mycket mer jobb än nödvändigt.
Kul eller hur?
Så nu tittar jag även efter elektrisk vacuumpump och det är ännu värre.
Vilket tryck behövs? Flöde?
Givetvis inget jätteflöde, det måste vara mest (under-)tryck man behöver.
Jag gissar på ett par bar, mer klarar väl inte en membran/kolv pump?
Liter per minut? Ja där behövs det nog väldigt lite gissar jag, kanske ett par liter. Ingen jättepump som fyller hela bagageluckan och ger 500 liter/minut...
antagligen går det med en sån pump som man har när man monterar värmepumpar, men kan de gå lång tid? (ca 1500 kr) På skrotarna får jag inget napp, de vet inte ens vad det är jag pratar om, än så länge....
Någon som vet mer än jag om det här, eller kanske vill fråga något?
De som bygger el-bilar brukar ha detta problem, de försöker ofta utan servo.
Bilprovningen godkänner inte heller vad pump som helst, tror jag..
(Fast det är klart dom lär ju inte rota efter en sån)

- -
Kan ju tillägga att jag "lagade" ventilen genom att byta ut den lilla plastskivan, membranet som det var hål i, men det går inte att få ventilen särskilt tät. Nu ger pumpen vacuum men inte mer än om man suger i slangen själv.. Och ingen märkbar skillnad på bromsningen.
Så några bar behövs säkert, kanske 4 -5. Jag vet dessvärre inte hur ett broms-servo fungerar, antar att undertrycket utväxlas till en större kraft i den där stora "dosan".. ?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil