Vad är en bromssköld?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22731
    Pema
    Deltagare

    Tog loss en sönderrostad tunn metallplåt som satt innanför bromsskivan när jag bytte ok och belägg. Verkar som att det kallas bromssköld. Vad fyller den för funktion? Kan man köra utan en sån?

    #81983
    slirfeldt
    Deltagare

    Precis bromssköld är ett sorts stänkydd för bromsskivan vars funktion är att hindra grus osv ta sig den vägen in mot bromsok.
    Där kan man som i dom flesta fall köra utan densamma då dessa har en “naturlig” avgång pga av rost. För nymontering av bromssköld krävs ofta att navet demonteras.

    #81985
    SmonoFoorymaf
    Deltagare

    Låter krångligt att få dit en ny! Den gamla kunde jag i princip bara vicka av. Jag tror jag kör utan. Det fanns gör övrigt bara bromssköld på höger sida, på vänster sida fanns inte ett spår av någon bromssköld…

    #81986
    slirfeldt
    Deltagare

    Kör du på utan som så även jag med gjort som sett på många bilar saknat denna detalj… Brukar av någon anledning med främst vara vänstersidan som råkar mest ut som förmodligen beror på att denna är närmast trafiken.

    #81989
    SmonoFoorymaf
    Deltagare

    Att döma av materialet på bromsskölden kan den ju inte ha så lång hållbarhet. Men det kanske finns kraftigare varianter på andra bilmodeller?

    #81990
    slirfeldt
    Deltagare

    Nej faktiskt är dessa id om flesta fall i just tunn rostkänslig plåt som rätt snabbt brukat kunna gå åt.

    #81999
    lenaola
    Deltagare

    bromsskölden skyddar även abs sensorer i vissa fall! utan skölden kan du få ökad omsättning på abssensorer

    #82001
    slirfeldt
    Deltagare

    Förvisso utgår det skyddet och det lilla nu bromsskivorna som sådan nu bidrar med, så är iaf egna erfarenheter att detta spelar mindre roll kommer betydligt mera smuts från hjulen i det fallet… 🙂

    #82014
    Nitrogen
    Deltagare

    @Peter H 80933 wrote:

    Förvisso utgår det skyddet och det lilla nu bromsskivorna som sådan nu bidrar med, så är iaf egna erfarenheter att detta spelar mindre roll kommer betydligt mera smuts från hjulen i det fallet… 🙂

    När jag jobbade på VW runt 2000 så bytte vi mycket bromssköldar på tex passater. Original satt det mkt små plåtkanter, mest för att skydda kullederna från bromsarnas strålningsvärme. I sverige fick det till följd att saltslask stänkte upp på skivorna, vilket gjorde dem hala som is under några sekunder innan de blev varma. Men det har jag bara hört om på VW. Tror att klotsarnas materiak oxo spelade in.

    #82015
    slirfeldt
    Deltagare

    Visst självkart förespråkar jag inte på något viss att man om så kan plocka bort dessa då dom helt riktigt fyller sin funktion, annars skulle ju inte varenda fordon ha dessa ju!

    Har med under dom yrkesverksamma åren med bytt många sådana så visst är det bra att montera dessa men av dom flesta konstruktioner, är det mer eller mindre komplicerat att byta dessa då många gånger navet först måste demonteras.

    Men kontentan att många framför allt äldre bilar har helt bortrostade sådana detaljer utan nämnvärdare symtom kontra besväret med att byte densamma…

    #82016
    slirfeldt
    Deltagare

    Visst självkart förespråkar jag inte på något viss att man om så kan plocka bort dessa då dom helt riktigt fyller sin funktion, annars skulle ju inte varenda fordon ha dessa ju!

    Har med under dom yrkesverksamma åren med bytt många sådana så visst är det bra att montera dessa men av dom flesta konstruktioner, är det mer eller mindre komplicerat att byta dessa då många gånger nav som bromsskiva först måste demonteras.

    Men kontentan att många framför allt äldre bilar har helt bortrostade sådana detaljer utan nämnvärdare symtom kontra besväret med att byta densamma…

    #82022
    SmonoFoorymaf
    Deltagare

    Ja, det är en skruttig Hyundai Atos som gått 16.000 mil, det var på håret att jag skrotade den när bromsarna gav upp. Så nu får den gå så länge den kan på de nya oken, sen är det ajöss.

    #82024
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det brukar lätt kunna bli så med bilar som börjar sjunga på dom sista verserna,,, att så inte kosta på allt för mycket innan bilhimmeln väntar.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?