Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Vad betyder den här lampan?

Startad av Daniella · 2010-07-11 · 7 svar

DaniellaTrådstart
Skulle behöva hjälp med att få en förklaring vad denna lampa innebär. Antar att det har med bromsar att göra men har aldrig sett den någonsin så blir osäker. Hjäääälp :(
MoPar 66
För lite bromsvätska i behållaren ser det ut som .
berit
Normalt betyder det slitna bromsbelägg.
Har du ingen instruktonsbok?
Vilken bil och årsmodell?

Om lampan även tänds för låg bromsvätskenivå :fraga och den lägre nivån beror på slitna belägg bör man inte fylla på mer än till min strecket då det annars riskerar att rinna över vätska då man monterar nya belägg :utrop
GTO 67 502cui
Ja det är lite suddigt, men det ser ut som den lampan som varnar att bromsbeläggen är slitna och behöver bytas ut. Kolla i din bilmanual för att vara säker.
MoPar 66
Lyser den konstant om det är slitna bromsbelägg?
Fick för mig att den bara lyser när man trycker på pedalen sån givarna får kontakt med bromsskivan?
Eller så är där inget kvar på beläggen så de har kontakt hela tiden. :-/
berit
Bättre (nyare) bilar har en håll-krets i instrumentet så har den tändts så lyser den tills tändningen stängs av/på. Och de flesta håller ju på pedalen när man vrider på så den tenderar att lysa konstant till beläggen bytta...

På min passat -03, så programmerade (Vagcom/VCDS) jag bort lampan i instrumentet, smorde upp bromsarna och körde 2000 mil till innan jag tyckte det var dax att byta :)

Passaten mfl funkar dessutom tvärtom, kretsen får inte brytas, då tänds lampan. Funkar så att instrumentet matar en spänning, beläggen ligger i serie och får instrumentet inte signalen/spänningen tillbaka så tändslampan :utrop

Funkar alltså inte att klippa av kabeln vid belägget för att släcka utan man får bygla/skarva ihop de två trådarna som går in i belägget :upp
MoPar 66
Ja där ser man alltid lär man sig nåt nytt på denna eminenta sida :-)
Nitrogen
På en del bilar betyder den nästan vad som helst som har med bromsarna att göra. handbromsen i, låg vätskenivå, slitna belägg. Nä, kolla boken du.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil