Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

vad brukar tjuvdra ström i bilar?

Startad av myomysan · 2009-12-28 · 7 svar

myomysanTrådstart
Batteriet är ca 4 månader gammalt men ändå så går den inte att starta om den får stå några dagar och det är kallt ute.

nyss så startade den utan problem (det är + grader och bilen kördes ca 2mil igår) och jag åkte ca 3 km. medan jag gjorde ett ärende på 10 min så höll sonen som övningskör på med vindrutetorkarna och sen var bilen död när vi skulle därifrån...

med hjälp av en vänlig bilägare och startkablar så startade den direkt utan problem

vid rödljusen 300 meter bort så la den av (har aldrig gjort så förut) men gick igång igen direkt.


Nu tänker jag koppla ur batteriet varje gång jag ställer bilen för dagen, men i längden så vore det trevligt att veta vad som är fel..

några förslag?

mvh eva
Patrik Levin
@myomysan 51835 wrote:
Batteriet är ca 4 månader gammalt men ändå så går den inte att starta om den får stå några dagar och det är kallt ute.

nyss så startade den utan problem (det är + grader och bilen kördes ca 2mil igår) och jag åkte ca 3 km. medan jag gjorde ett ärende på 10 min så höll sonen som övningskör på med vindrutetorkarna och sen var bilen död när vi skulle därifrån...

med hjälp av en vänlig bilägare och startkablar så startade den direkt utan problem

vid rödljusen 300 meter bort så la den av (har aldrig gjort så förut) men gick igång igen direkt.


Nu tänker jag koppla ur batteriet varje gång jag ställer bilen för dagen, men i längden så vore det trevligt att veta vad som är fel..

några förslag?

mvh eva


när jag köpte bilen för ca 0,5 år sedan så vad klockan urkopplad men en verkstad kopplade in sladden igen.
slirfeldt
Under förutsättning att batteriet är ordenkligt uppladdat och då helst med en extern batteriladdare så krävs det tämligen höga krypströmmar för att tömma ett batteri så pass fort och där räcker det inte bara med bilens klocka.

Men med en enkel voltmätare är det sedan rätt lätt att börja felsöka över vilken säkring felorsaken troligen finns, men du du lättar batterikabeln uppstår det då kraftigt gnista? Som där i så fall tyder på just kraftig krypström och där kan det även vara fråga om att tex startmotorn eller generatorn kan åstakomma detta fenomen. Vad är det annars för bil?
Ludde_57
Vad är det för batteri? ( Märke, inköpsställe )

Även ett nytt batteri kan vara dåligt, funktionstesta/belastningsprova batteriet ( ex,vis hos försäljningsstället ) för att se vilken kondition det är i.
Patrik Levin
@Peter H 51839 wrote:
Under förutsättning att batteriet är ordenkligt uppladdat och då helst med en extern batteriladdare så krävs det tämligen höga krypströmmar för att tömma ett batteri så pass fort och där räcker det inte bara med bilens klocka.

Men med en enkel voltmätare är det sedan rätt lätt att börja felsöka över vilken säkring felorsaken troligen finns, men du du lättar batterikabeln uppstår det då kraftigt gnista? Som där i så fall tyder på just kraftig krypström och där kan det även vara fråga om att tex startmotorn eller generatorn kan åstakomma detta fenomen. Vad är det annars för bil?


hej

jag har nu varit ute och skruvat bort minusploen. sätter jag sedan sladden men "metallfästet" mot minuspolen på batteriet så blir det vackra gnistor, särskilt kraftiga skulle jag inte påstå att de är, gnistorna blir varje gång jag för dem samman.

underverket i fråga är en mitsubichi lancer kombi årsmodell -99.
i sommras då jag köpte bilen så höll vi på med fönsterhissarna och även då tog batteriet helt slut, därav det nya batteriet jag nu har i bilen.

mvh eva
slirfeldt
Kan vara lite småintressant att felsöka sådana felkällor,,, och svårt med detta att avgöra men vis del gnistor brukar vara normalt, men som sagt även nya batterier kan vara defekta så där vore en idé att först låta provbelasta detta så att den delen är "avsäkrad" som eventuell felkälla och så att den även är ordenkligt laddad.
Patrik Levin
jag vet inte märke på batteriet men det är inköpt på biltema.
jag tror dock inte felet ligger i batteriet, om något tjuvdrar ström så lär det ju bara visa att det är urladdat eller laddat om jag just kört med bilen. eller är det något annat man kan se?
mvh eva

@Anders P 51840 wrote:
Vad är det för batteri? ( Märke, inköpsställe )

Även ett nytt batteri kan vara dåligt, funktionstesta/belastningsprova batteriet ( ex,vis hos försäljningsstället ) för att se vilken kondition det är i.
slirfeldt
Jovisst med detta förutsätter att batteriet verkligen är i bra skick,, och även vad gäller batterier från Biltema har jag med flera erfarit att kvaliten på dessa blivit bra mycket bättre även om undantag finns,,, men vore ändå bra om man kunde låta provbelasta densamma.

Men det lutar som du med är inne på att det ändå är något i bilen som drar ur duktigt med ström och då mer än tex en liten lampa/klocka på några watt,,,

Fler trådar i Hjälpforumet Bil