Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

vad smörja lambdan med vid byte??

Startad av OpelMicke · 2007-10-02 · 12 svar

OpelMickeTrådstart
Står i boken att man ska smöja lambdan med fet som har små glaskulor never squeeze eller liknandevid byte , troligen svår att hitta, går det bra med nåt annat fett??
slirfeldt
Vad det verkar är det lite överkurs att behöva smörja in lambdasondens gängor och av egna erfarenheter så behövs detta inte alls, men skall det vara något så måste det vara ett mycket värmebeständigt antikärvningsmedel, men ser att typ kopparpasta pallar med 1100 grader, så detta bör isf fungera.
Brodera
jag smörjde in gängorna med lite kopparpasta, så det inte ska sätta sig så in i h-vete, så smörj på lite kopparpasta på gängorna :)


https://irocz.info.se/
Gralq
Kopparpasta på allt som skall bli varmt..
sn3j
Jag kanske har lärt mej nåt konstigt, men vad jag har hört ska man inte smörja in lambasonder alls. tydligen jordar sonden genom avgassystemet? verkar ju stämma eftersom sonden som jag har liggandes här bredvid till min cheva van bara har en kabel och måste alltså jorda genom avgasystemet?
slirfeldt
Två skolor där igen,,, och detta stöttar även jag då man fått detta förklarat flertalet tillfällen av dom kan prylarna i fråga, att normalt skall man inte smörja dessa gängor och av egen lång erfarenhet av att både montera som demontera dessa har dessa inte varit några som helst problem att sedan lossa och det bevisligen suttit osmorda på mängder med bilar jag servat genom åren, även fast dom kommer sitta där i 10000 tals mil.
Jason
Då säger jag motsatsen då :) Jag har bytt ett gäng lambdasonder som sitter i stortsett fastsvetsade i grenröret efter bara 4-5000 mil. Ofta på japanska bilar är det så. Dom nya sondena kommer däremot insmorda och klara, det tar förmodligen för lång tid att stå och smörja dom på löpande bandet
Brodera
vid närmare eftertanke så var kanske min insmord från fabrik... men men kan sätta lite längst ut så täcker det inte hela... min satt så in i helvete på Camaron när jag skule byta...
en specialpacning satt fast även på den så det ska bli 100% tätt...

https://irocz.info.se/
slirfeldt
En kompromiss är väl i så fall att smörja sparsamt då ;-)
fraggelpelle
Den slutar väl inte jorda för att man har lite kopparpasta på gängorna? Koppar leder ju för övrigt utmärkt.

Sen undrar jag hur ofta ni har erfarenhet av att man behöver byta lambdan?
Brodera
@Speedo 25657 wrote:
Den slutar väl inte jorda för att man har lite kopparpasta på gängorna? Koppar leder ju för övrigt utmärkt.

Sen undrar jag hur ofta ni har erfarenhet av att man behöver byta lambdan?


var 5000e mil säger dom man ska byta den..


https://irocz.info.se/
fraggelpelle
Fast det måste väl variera mellan bilmärken/modeller? Har för övrigt inte sett i något serviceintervall för någon bil att det står på något visst miltal...

Min Mazda har för övrigt gått snart 16000mil och tror aldrig det är bytt. Hoppas man märker tydligt när det är dags...
slirfeldt
Vissa märken har 15000 mils bytes intervall för lambdasonden och denna pryl är faktiskt lite av en förbruknings pryl, och visst kan man smörja med tex kopparpasta men risk finns att detta hamnar på känselkroppen vilket är mycket förödande för sonden,
där av den största anledningen till att flera märken inte smörjer denna vid byte,,, :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil