TtrummisackeTrådstart2003-06-27Har hört att man ska akta sig för äldre bilar med turbo. Någon med erfarenhet, tips eller trix? Har provkört bilen och den gick bra. Inga missljud eller så. Den har gått 28000 mil.
Vad är bytt? Växellåda är väldigt känslig på SAAB, koppling och kamrem bör vara bytta nyligen, kolla också spindelleder, drivknutar och övrigt tjafs i framvagnen - iom att bilen är framhjulsdriven är det känsliga grejer eller rättare sagt "slitdelar", och om den har gått 28000 så bör de ha bytts... Är den rostig? kolla under dörrar och trösklar. Kolla avgassystemet. Finns servicebok? Funkar all el? Hur är inredningen? Är bilen välskött i inredningen så brukar den vara välskött även mekaniskt.
// Andreas
insomniac wrote:
Vad är bytt? Växellåda är väldigt känslig på SAAB, koppling och kamrem bör vara bytta nyligen, kolla också spindelleder, drivknutar och övrigt tjafs i framvagnen - iom att bilen är framhjulsdriven är det känsliga grejer eller rättare sagt "slitdelar", och om den har gått 28000 så bör de ha bytts... Är den rostig? kolla under dörrar och trösklar. Kolla avgassystemet. Finns servicebok? Funkar all el? Hur är inredningen? Är bilen välskött i inredningen så brukar den vara välskött även mekaniskt.
// Andreas
dét har aldrig suttit en kamrem på någon saab däremot kamkedja och den kan låta illa och då är det sträckaren som är slut oxå , ingen dyr reparation , går att byta med motorn kvar i bilen . men kolla som sagt hur lådan är och driv knutarna . en slut turbo märker du om den drar mycket olja och ryker även om det inte händer så mycket när du trampar på gasen (att den inte laddar )
johan
Jovisst har det suttit kamrem i vissa av SAABs bilar. I de flesta är det kedja iaf. Så det tål att tänkas på innan man blint lyssnar efter missljud från kedjan.
Om den laddar som det ska och det inte kommer nån blårök så är det inga problem med turbon. Växellådan på og900 är mycket känslig. lyssna efter missljud på trean, fyran och femman framförallt. på 900an så är sällan kamkedjan dålig. det är vanligare på 9000. Kolla så den inte röker vitt eller att oljan är vit. då är toppackningen slut. som tidigare sagt så är 900 ofta rostiga i dörrar och skärmar och så är det ofta glapp i framvagnen. Men det är helt underbara bilar om dom hålls efter lite. Ger så mycke med tillbaka än en motsvarande volvo.
SAAB har aldrig utvecklat en motor med kamrem, det är bara när dom har fått opels v6motor på halsen som dom tvingats använda rem.
i vilken saab har det suttit en kam rem ??? ingen så vitt jag vet .
så svara på den .
johan
Quote:
SAAB har aldrig utvecklat en motor med kamrem, det är bara när dom har fått opels v6motor på halsen som dom tvingats använda rem.
Ja, om det kan vara så att det är den enda motorn som det sitter kamrem på, i vilka bilar den sitter i vet inte jag. Men då var det tydligen inte SAABs konstruktion heller :l
9000V6 95-97 900V6 94-9? och "Tror jag" i 9-5 v6 98-