Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Val av diagnosverktyg?

Startad av Rhodde · 2011-10-16 · 2 svar

RhoddeTrådstart
Hej!

Som rubriken säger undrar jag vilket "gör det själv diagnosverktyg" som ni på forumet rekommenderar. Vad har ni för erfarenheter, fördelar resp. nackdelar. Skulle gärna vilja ha ett som täcker det mesta, kan läsa och radera felkoder efter åtgärd, Motor, elektronik så som ABS och Airbag m.m. Pris, allt från några hundralappar upp till ca 2000:- . Bör också täcka dom flesta bilmärken...

/Rhodde
slirfeldt
Själv och i den tämligen lilla omfattningen jag numer använder diagnostikverktyg så har jag uteslutande som positivt använt en enkel handavläsare (https://www.24.se/obd2-felkodslasare-p-552-c-227.aspx). Som dock ju bara läser av motorsidans felkoder men täcker en rad olika märken ändå kommer man rätt långt med.

Annars för mer ingående feldiagnostik med bilens all övrig elutrustning och även kunna läsa realvärden osv krävs i regel interface med bärbar dator och där får man väldigt bra täckning över många bilar med en avläsare/interface för från 1000:-. Fler med sådana erfarenheter kan gärna fortsätta med sina erfarenheter,,,
lenaola
använder biltemas. funkar bra jag hade lite problem en gång att läsa en audi s8 men det gick tillslut efte3r ca 10 försök

Fler trådar i Hjälpforumet Bil