Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Var sitter regulatorn ?

Startad av uven · 2003-07-07 · 8 svar

uvenTrådstart
Hej på er!

Jag har en Nissan Sunny 87:a som tankmätaren och vattentempmätaren har lagt av på. Nu har jag kikat lite på ett elschema och upptäckt att en spänningsregulator är kopplad till dessa två mätare så troligtvis är det väl den det är fel på. Nu undrar jag om det är någon därute som vet var denna spänningsregulator sitter?

Tacksam för hjälp.
mekaren82
Hej du trevligt fel har haft samma begymer på min sunny 88
det sitter ett rälä under instrument brädan som börjar tjala vid en så där 18000 mil.
spänningsregulatorn borde väl sitta på generatorn den siiter med en skruv
om jag inte mins fel!!
jag håller på att slakta min sunny så om du behöver någonting så är det bara att mejla!!
MoPar 66
Spänningsregulatorn bör väl sitta bakom instrumentpanelen dess uppgift är väl att få ner voltstyrkan till sisodär 9 volt om jag inte har helt fel så är det på min bil iallafall.
mekaren82
MoPar 66 wrote:
Spänningsregulatorn bör väl sitta bakom instrumentpanelen dess uppgift är väl att få ner voltstyrkan till sisodär 9 volt om jag inte har helt fel så är det på min bil iallafall.

Ja det är det säkert men på nissan och volvo och säkert på många andra billar så sitter den på bak sidan av genoratorn.

då är ju bara fågan om det är fel på den?
Ludde_57
Pratar ni två ens om samma regulator :q , som jag fattat det så sitter det en regulator i instrumenthuset eller dess närhet, som är till några mätare i instrumenhuset.
Laddregulatorn däremot sitter förmodligen bakom generatorn, men det är nog en annan historia.
MoPar 66
Anders P wrote:
Pratar ni två ens om samma regulator :q , som jag fattat det så sitter det en regulator i instrumenthuset eller dess närhet, som är till några mätare i instrumenhuset.
Laddregulatorn däremot sitter förmodligen bakom generatorn, men det är nog en annan historia.
Nä tror inte det heller den jag menar sitter bakom instrumentpanelen den har som uppgift att hålla samma voltstyrka oavsett vad generatorn laddar o börjar den bli kass så visar tankmätare och tempmätare rent åt helvete de visar för litet värde gör så på min iallafall .Den bakom generatorn är bara till laddning batteri.
mekaren82
nu ska vi se om det blir rätt dena gång på generatorn sitter spänningsregulatorn, och på kretskortet (instrumentpanelen) sitter spänningsstabilisatorn som ni har sagt tidigare så är den till instrument panelen!

det kan bli litte rörigt när man bara inriktar sig på ett ord :o
uven
Tack ska ni ha för hjälpen!

Nu ska vi se om jag fattat det här rätt... Den regulatorn som jag är ute efter, dvs spänningsregulatorn till tank och tempmätare sitter alltså på baksidan av instrumentpanelen ? Är den utbytbar tro eller måste hela panelen bytas ?
mekaren82
ja det är den :o

Fler trådar i Hjälpforumet Bil