MMobergTrådstart2006-11-08Hej! *VOLVO 745 -91 B230F*
Jag har spenderat TIMMAR på nätet för att få svar på min fråga. Har även skruvat isär bilen i millioner delar!...nu håller jag på att bli tokig *lol*, jag har en reperationshandbok, där står det ingenting om någon tändmodul! Börjar tvivla på om det finns någon i min bil?
Jag har hittat några tips om var den ska vara men det stämmer inte...? (obs, finns inte på samma ställe som tidigare årsmodeller) .....Här finns den inte: 1,vid batteriet 2,bakom luftburken nitad i framskärmen
3, vid rattstången(inne i bilen) 4, vänster om pedalerna(inne i bilen) 5,under handskfacket(inne i bilen).
Snälla HJÄÄLP!
m.v.h Moberg
kolla här om du hittar nå tipps
https://www.jagrullar.se/forum/index.php
Det är ett volvo forum där kan du gå in på
Volvo 700, 900, V90 & S90 som går under samma forum
Alltid bra att titta på andra ställen
Lycka till Hittar du den så kan du sriva här och tala om.
Så det blir fler som vet
De 740 ( runt -86/-87 ) jag skrotat, har haft tändmodulen/kraftsteget placerat vid vänster framskärm. Så även på 240. Borde vara så även på din 740.
Sitter dock lite halvdolt, och kan vara lätt att missa.
@ankman 17153 wrote:kolla här om du hittar nå tipps
https://www.jagrullar.se/forum/index.php
Det är ett volvo forum där kan du gå in på
Volvo 700, 900, V90 & S90 som går under samma forum
Alltid bra att titta på andra ställen
Lycka till Hittar du den så kan du sriva här och tala om.
Så det blir fler som vet
Tack för tipset, och det snabba svaret, jag har ägnat några timmar där också, utan att hitta något som kan hjälpa mig...
m.v.h Moberg
@Anders P 17154 wrote:De 740 ( runt -86/-87 ) jag skrotat, har haft tändmodulen/kraftsteget placerat vid vänster framskärm. Så även på 240. Borde vara så även på din 740.
Sitter dock lite halvdolt, och kan vara lätt att missa.
Hej Anders!
Ja, jag vet att den sitter antingen där, eller vid batteriet på tidigare årsmodeller, har t,om hittat fina bilder på nätet. Jag har tittat ner i motorummet ytterligare ett par timmar, jag vet var varenda skruv sitter nu..haha...
Den kan väl inte sitta integrerad i tändspole-enheten? (jag har ju en såndär fyrkantig variant "Bendix REX-I") Annars tycker jag att det borde gå sladdar mellan modul och tändspole, men jag har följt alla kablar utan lycka(så långt jag har kunnat se).
Nu börjar jag bli desperat! hehe... Och varför står det inget om det i min "Haynes"-bok?
Tack så länge!!
m.v.h Moberg
ps. Det är väl inte så att "styrenheten"(databoxen) gör jobbet i ett "Bendix REX-I"-tändsystem, och att det alltså inte finns någon separat tändmodul??.. Bara en tanke...ds
Bendix, ja då kan det vara en annan sak om jag minns rätt.
Har aldrig sett det själv, men vill minnas at tdet skrivits lite om det på andra forum.
Kolla på länken ankman lade in, där kan du nog få mer tips då det är ett renodlat volvoforum.
Nä, nu ger jag upp! Om det är fler som undrar över samma sak som jag, och läser det här, så kan jag bara säga vad jag TROR att "svaret" är:
DET FINNS INGEN SEPARAT "TÄNDMODUL" I VOLVOS "BENDIX REX-I" TÄNDSYSTEM. (ca -91 och framåt) UTAN TÄNDNINGEN STYRS AV "DATABOXEN" (STYRENHETEN).
.....Finns det någon som vet bättre så skriv gärna här!.....
Tack för visat intresse!!!
m.v.h Moberg:)
Bblondismonka2006-11-08 · #hej.
ett bra tips. gå till närmaste bibliotek och fråga efter volvos egna rep.handböcker. det finns en för kopplings scheman bl.a.
volvo 4-ever