Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Varför Stannar Bilen ???

Startad av hago · 2006-07-02 · 5 svar

hagoTrådstart
Hej svejs alla bilkunniga...
Bilen stannar (lägger av) när man kör, tappar strömmen verkar det son.
Varvräknaren ner på noll. Tänder igång i gen efter c:a 5 sekunder.
Detta upprepas cirka var 3:dje mil ibland mycket oftare.
Bilen är en import Audi 80 avant med 2.0 E motor.
Jag har kopplat en lampa från tändspolen in i kupen för att se om den
slocknar när bilen "dör" - den lyser ändå vilket bör betyda att tändningslåset
är helt ...
Har hört talas om en givare i fördelaren som kallas hallgivare, kan det vara den som är dålig ???
tacksam för svar
stefan:eek:
Sellman
Hallgivaren är en givare som känner av ett magnetfält. då det passerar ett fält så sluter eller bryter den beroende på vilken sort det är. Det är en halvledare, vilket vanligen betyder hel eller död och inte död ibland....
bagarn
tjena igen
Hallgivare verkar vara ett vanligt problem på audi enligt VAG
Dom rekommenderar att byta hela fördelaren med hallgivaren i.
Skall göra detta så får vi se...
stefan
MadMan
samma problem har jag.men kan få vänta 5-10 minuter innan den startar.inga fel enligt data test. jag har bytt hallgivare,bränslefilter,fördelare,rotor.tändkablar.luftfilter,kollat kamrem.MEN NÄÄÄÄ.problemet kvarstår

har du fått något tips eller
Landlord
hej ! jag har haft liknande fel på några bilar. på ena var det fördelarlocket (såg bra ut) som var felet.
på golfen så var det ett kabel brott på kabeln, kontakten som sitter utanpå fördelaren.
Natty
har vart med om nått liknande..var tändkabeln från fördelaren till tändspolen som var dålig.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil