LLasse15Trådstart2010-07-17Hej!
På min Audi har jag fått problem med min växellåda. Det började med att den ibland inte ville riktigt gå in i backen. Efter ett tag började även växling ske från D till S. Det har också hänt att växlarna som syns på instrumentbrädan börjar blinka. Problemet gäller även när jag har växlarna på 1-5, då de växlas över till automat iblan och tillbaka igen.
Kära någon, vad kan det vara för fel? bilen har nu precis passerat 6000 mil och är -04.
Verkar som om du har ett elektronikfel, har du kontrollerat felkoder?
Förresten vilken modell av AUDI har du?
Mvh Janne
Mmikael shabani2010-07-17 · #Har en arbetskompis som har en audi 1,8 T-04 som hade liknande problem,hans hade gått 8000 mil,som tur va hade han tecknat en försäkring mot elektroniska fel,körde in till VAG verkstaden som trodde det var något med oljan i växellådan,den byttes han fick stå för kostnaden själv,detta hjälpte inte utan han fick köra in den igen,då sa dom att en elektrisk del i växellådan var paj,kostnaden för delen var 26 000:-,sedan tillkom arbetet med att dela och sätta ihop bilen igenSom tur var tog försäkringen denna kostnaden.
Du har garanterat maskinförsäkring på den bilen om den inte är privat-importerad. Kolla villkoren i ditt försäkringsbrev....TryggHansa har bäst har jag för mig :)
Sedan bokar du en tid för felsökning och åtgärd....din maxkostnad bestäms av försäkringen..
Det kan snabbt bli väldigt dyrt med automatlådor så börja inte halvlaga själv eller med "mekonomenverkstad". Använd en auktoriseradverkstad som klarar alla fel :utrop Ett plus är att det i allmänhet blir både billigare och effektivare lagat när försäkringsbolagen betalar notan....Det är nämligen så att försäkringsbolagen själva har tidverk och erfarenhet av hur långtid och hur mkt som är en rimlig kostnad för de tyngre jobben.
Du behöver ju inte berätta från början att du vill utnyttja din försäkring utan det är en diskussion som blir aktuell då priset drar i väg....och då går timpriset ner med 30% :p helt sjukt....
OBS!! Kontrollera med din verkstad vad dom har för maxbelopp på felsökning, seriösa tar 1-2 tim vanlig debitering.....byter dom olja och det inte hjälper betalar man inte för oljan.....och man betalar inte heller förrän felet hittat (Då har dom ju inte löst uppgiften/levererat tjänsten du beställt:rolleyes:eller hur:fraga)....lagar dom/byter ngt som inte är trasigt, dvs verkstan tror/måste byta för att se om det hjälper....och det sedan inte gav resultat betalar man inte heller.....j-gt gôtt att ha försäkringsbolaget i ryggen då kan jag säga de betaler inte heller för jobb som inte är rätt :D
Kunsumentköplagen är också klockren och tydlig...:)
Tyvärr måste man vara påläst som kund...annars får man ofta betala för ingenting :mad:
På tiptronic bilar är kontakten under/vid växelspaken lite utsatt för mekaniskt slitage. Skulle kunna ge de symptom du beskriver, men det kan vara automatlådans styrdon eller kabelmatta....lika bra att lämna in den med felsökning, lite reservdelar och arbetstid för byte av del så kommer du nog upp i maskinförsäkringens självrisk...
Tack. Fick mycket kloka tips. Ska se hur det ligger till med försäkringsbolaget innan jag bokar tid till verkstad för felsökning.