Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Varm motor Mazda 323 -99

Startad av Drulle · 2010-08-03 · 4 svar

DrulleTrådstart
Hej. Har en mazda 323 -99 som går varm när jag kör över 80 km/h. Det är inga problem när man kör sakta men när motorn behöver jobba lite extra går den varm.

Felsökning: Fläkten går, Oljan i motorn är fin och i rätt mängd, Rätt mängd kylarvatten och det läcker inte.

Jag har testat byta till ny termostat försökt rensa systemet med kylarrensning men problemet har bara blivit värre.

Problem: Innan jag testade rensa systemet tyckte jag att kylaren bara blev varm på ena sidan och nu efter att jag spolat igenom så känns det inte som om kylaren blir varm alls. Den nedre slangen är bara ljumen medans den övre är mycket varm. Min tanke var först att problemet var löst eftersom kylaren inte var varm på något särskilt ställe men när jag kör hårt med bilen blir motorn fortfarande varm (kan fortfarande ha luftfickor i systemet). När jag kör längre tid med bilen och den blir varm men inte kokar trycker kylarsystemet ut vatten till expansionskärlet så att den blir överfull.

Återsående: Nu har jag egentligen bara två alt. kvar på var felet ligger. Kan det vara så att kylaren mer eller mindre är igensatt nu? Det måste ju cirkulera eftersom motorn kyls ner när jag kör sakta men känner ju inte att kylaren blir varm (mer än på ovansidan). Min andra tanke är att vattenpumpen börjar ge efter men varför trycker då kylaren ut vatten i expansionskärlet? Är ju jätte tryck i övre slangen (inte lika högt tryck i nedre). Pratade med en bilmekaniker som trodde felet låg i kylaren.

Behöver råd och synpunkter vad ni tror, och det gärna snart. Om någon har tips på hur man fyller på med kylarvätska så att man slipper stora luftfickor och hur man blir av med luftfickorna, motar jag gärna dessa också. :OO
berit
Får du bra kraftig och bra värme i kupén om du vill :fraga i så fall tror jag också på dålig kylare....

Om kylaren ser fräsch ut på utsidan brukar det inte vara några problem på insidan :l kopplar man loss båda kylslangarna och trycker in en vattenslang i det övre hålet brukar man kunna skölja ut en del skit :OO

Troligare är dock att vattenpumpens skovelhjul är dåligt på ngt sätt. Händer att skoveln slirar på axeln och att bitar lossnar...ingen katastrof bara att byta pump :) Cirkulerar inte vattnet som det är tänkt brukar värmen i bilen också bli lite svag....

Luftfickor får man bäst bort genom att dränera kylsystemet och vakuumsuga det....vakuumet får sedan suga i sig vattnet och det blir ytterst lite luftfickor :upp Kan alla bra bilverkstäder göra och ganska många hemma-pulare :r

Har du riktig otur har din topp-packning gått :x brukar ge problem med temp och övertryck i expansionskärlet.....kollas bäst genom att låta avgasmätaren lukta i expansionskärlet....finns där avgaser har du läckage :o
larsandros
@Dr Dolittle 60663 wrote:
Får du bra kraftig och bra värme i kupén om du vill :fraga i så fall tror jag också på dålig kylare....

Om kylaren ser fräsch ut på utsidan brukar det inte vara några problem på insidan :l kopplar man loss båda kylslangarna och trycker in en vattenslang i det övre hålet brukar man kunna skölja ut en del skit :OO

Troligare är dock att vattenpumpens skovelhjul är dåligt på ngt sätt. Händer att skoveln slirar på axeln och att bitar lossnar...ingen katastrof bara att byta pump :) Cirkulerar inte vattnet som det är tänkt brukar värmen i bilen också bli lite svag....

Luftfickor får man bäst bort genom att dränera kylsystemet och vakuumsuga det....vakuumet får sedan suga i sig vattnet och det blir ytterst lite luftfickor :upp Kan alla bra bilverkstäder göra och ganska många hemma-pulare :r

Har du riktig otur har din topp-packning gått :x brukar ge problem med temp och övertryck i expansionskärlet.....kollas bäst genom att låta avgasmätaren lukta i expansionskärlet....finns där avgaser har du läckage :o


Tack för ditt snabba svar.

Eftersom jag tvingas köra med full värme så kan jag säga att värmen i kupén fungerar utmärkt:o, betyder det att vattenpumpen kan vara OK? Fick något tips på att om man rusar motorn ska man se att den suger vatten från kylarlocket... ?
Får för mig att det är mycket jobb att byta vattenpump, siter väl med kamremmen på min bil?

Har också varit inne på topplockspackning, men det luktar inte bensin i vattnet, ingen vit rök ur avgassystemet, läcker inget vatten och oljan är fin, så tror jag har uteslutet det.

Kylaren ser ganska bra ut på utsidan, men när jag skulle spola igenom från övre ingången blev det bara att det rann ut sakta från nedre, sprutade mest från min provisoriska koppling iom det något höga trycket. När jag spolade in i nedre kopplingen fick jag inte ut något vatten alls i övre....

När jag ska göra mig av med luftfickor gör jag som såhär. Jag kör motorn varm, stannar den och öppnar kylarlocket, då pyser lite luft ut och så drar den vatten från expansionskärlet så jag kan fylla på, får upprepa detta några gånger.

Tack igen!
berit
Det ska flöda i princip fritt genom en kylare :confused: Mycket möjligt att den är tät på något sätt. Jag rekommenderar att du provar ett byte av kylaren i första hand.

Vet inte vilken motor du har men ja...ofta byter man pump i samband med k-rem...och tvärtom :o
larsandros
@Dr Dolittle 60677 wrote:
Det ska flöda i princip fritt genom en kylare :confused: Mycket möjligt att den är tät på något sätt. Jag rekommenderar att du provar ett byte av kylaren i första hand.

Vet inte vilken motor du har men ja...ofta byter man pump i samband med k-rem...och tvärtom :o


Tack! Hade loss kylaren igår och spolade igenom igen ordentligt med maskindiskmedel och så, nu verkar det flöda bättre och det var inga problem att köra i 120 km/h. Var visserligen bara 13 grader varmt ute men ska testa idag igen. Kan fortfarande tänka att det är fel på vattenpumpen, men ska köra så länge det går. Tack för hjälpen:upp

Fler trådar i Hjälpforumet Bil