Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Värme audi

Startad av brasan · 2009-04-24 · 6 svar

brasanTrådstart
Fått akut problem med min audi, värmemätaren for i botten utan förvarning.
Stängde av lät den kallna provade igen mätaren i botten.
Låter inte illa går ej illa. Vad är det för fel. Bilen är en Audi a4 2004.
Milen ca 20000. Kamrem vattenpump bytt vid 10000 mil.
ida-ada
har du kollat om motorn verkligen är het,det r inte helt ovanligt att tempgivarna packar ihop.
Fegiz
Var precis ute och kollade,startade.Mätaren i botten, kylfläkten startade varnar för lite kylar vatten.Motorn varm.
aw73
det finns troligen en 2 polig givare vid termostathuset som styr såväl kylarfläkt tempmätare och motorstyrning evt. finns det en likadan vid kylaren prova att lossa på kontakten på den som sitter på motorn först och slå på tändningen
båda dessa ska vara på ca 2,2 kohm vid 25 C+

evt. kan man läsa av felkoder
Fegiz
ser vatten under bilen,kollat kylar vattnet ingen miss färgning eller oljefilm.
GO SWEDEN
Började igår uppleva samma problem. Hittade TS någon lösning?
danielhanson
@brasan 43465 wrote:
Var precis ute och kollade,startade.Mätaren i botten, kylfläkten startade varnar för lite kylar vatten.Motorn varm.


Hej Brasan!
Eftersom motorn uppenbarligen verkar gå varm fastän fläkten startar, så skulle jag tro att du har problem med cirkulationen!
om det var topp-packningen skulle du förmodligen ha ett kraftigt övertryck i expansionskärlet. som jag förstår så är det inte så!

felet skulle eventuellt kunna bero på en trasig vattenpump!
många av Audis vattenpumpar framförallt dom kuggremsdrivna, har tendens att börja "slira"
Dvs bakelit-skovelhjulet släpper från pumpaxeln och slutar därmed att pumpa runt vattnet tillräckligt.Men dom brukar varken läka eller leva om.
pumpen verkar ju ha gott ca 10000mil så det är ju inte helt omöjligt!

det är förstås lite jobbigt att kolla om det är en kuggremsdriven pump!
och det kan ju alltid vara någonting annat! men lycka till:)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil