inte ett enda svar? Har jag gjort nåt fel eller är ämnet totalt ointressant för att bilfanatiker?
Har en Passat CL 1,8i -92 som beter sig skumt. Med jämna mellanrum så blir den alldeles för varm (upp till 110 grader). Börjar dock fundera på om det är temperaturmätaren som ljuger för mig. Varningslampan för temperaturen blinkar lite som den vill, ofta redan när man startar bilen från att den varit kall, så den varningslampan verkar vara defekt.
Fick hjälp med att byta termostaten så den felkällan är i allafall utesluten. Har varit inne på att det är kylfläkten som inte snurrar när den ska och har därför funderat på att byta termobrytaren som styr när fläkten ska starta. Det som gör mig fundersam är dock att bilen blir varm när man kör och då ska väl inte fläkten snurra? den är väl till för att kyla när bilen står still på tomgång?
Det som också gör mig fundersam är att bilen inte alltid blir varm, utan ibland så stannar temperaturen under 90 grader när man kör, detta stödjer min teori för att det är fel på temperaturmätaren.
Det jag också undrar är hur jag kan avgöra om kylarvattnet kokar? Det är ju ett slutet system så jag kan ju inte riktigt avgöra om vattnet kokar.
Vad tror ni om detta? Ska jag ignorera tempmätaren eller borde jag oroa mig? Tacksam för alla idéer jag kan få
/martin_p
Fick hjälp med att byta termostaten så den felkällan är i allafall utesluten. Har varit inne på att det är kylfläkten som inte snurrar när den ska och har därför funderat på att byta termobrytaren som styr när fläkten ska starta. Det som gör mig fundersam är dock att bilen blir varm när man kör och då ska väl inte fläkten snurra? den är väl till för att kyla när bilen står still på tomgång?
Det som också gör mig fundersam är att bilen inte alltid blir varm, utan ibland så stannar temperaturen under 90 grader när man kör, detta stödjer min teori för att det är fel på temperaturmätaren.
Det jag också undrar är hur jag kan avgöra om kylarvattnet kokar? Det är ju ett slutet system så jag kan ju inte riktigt avgöra om vattnet kokar.
Vad tror ni om detta? Ska jag ignorera tempmätaren eller borde jag oroa mig? Tacksam för alla idéer jag kan få
/martin_p