Enl. handboken så kan det bero på: igensatt luftfilter, fel i motorstyrningssystemet, felaktigt ventilspel eller låg cylinderkompression....
Hej, testar detta forum efter att ha gått bet i jakten på felet!
Har en 740 -88 insprutare B230 F som trilskas vid varm motor.
Har bytt: Bränslepump + filter (den under förarstolen), nytt bränslepumpsrelä (vita i mittkonsolen), nya stift + kablar, nytt luftfilter, testat annan tändspole, annat insprutningsrelä (det på expansionskärlet), annan varvtalsgivare (på svänghjulskåpan under fördelaren), gjort ren MAF-sensorn (vid luftburken) gjort ren kontakterna t MAF-sensorn, gjort ren anslutn-punkten för jordkabeln från batteriet till framvagnsbalken.
Inget har hjälpt!
Detta händer : Bilen startar direkt vid kall motor och går jättebra!
När man stängt av kan den startas omedelbart, dock ej efter 20-30 min. Då är den stendöd, startmotorn går runt allt verkar som vanligt men den går inte i gång. Har vid 2 tillfällen lyckats starta med hjälp av startgas in i luftrenaren (lossat klämma och duschat in i glipan). Då den startat kan man hålla liv i den med högre varv än normalt, och snart tänds lamdalampan. (den kan jag släcka genom att rycka ´säkringen längst till vänster i säkringsdosan).
Bilen går i bland orent efter att man "tvingat" i gång den på startgas.
Nu börjar jag tröttna på att byta del efter del. Tacksam för tips!
Har en 740 -88 insprutare B230 F som trilskas vid varm motor.
Har bytt: Bränslepump + filter (den under förarstolen), nytt bränslepumpsrelä (vita i mittkonsolen), nya stift + kablar, nytt luftfilter, testat annan tändspole, annat insprutningsrelä (det på expansionskärlet), annan varvtalsgivare (på svänghjulskåpan under fördelaren), gjort ren MAF-sensorn (vid luftburken) gjort ren kontakterna t MAF-sensorn, gjort ren anslutn-punkten för jordkabeln från batteriet till framvagnsbalken.
Inget har hjälpt!
Detta händer : Bilen startar direkt vid kall motor och går jättebra!
När man stängt av kan den startas omedelbart, dock ej efter 20-30 min. Då är den stendöd, startmotorn går runt allt verkar som vanligt men den går inte i gång. Har vid 2 tillfällen lyckats starta med hjälp av startgas in i luftrenaren (lossat klämma och duschat in i glipan). Då den startat kan man hålla liv i den med högre varv än normalt, och snart tänds lamdalampan. (den kan jag släcka genom att rycka ´säkringen längst till vänster i säkringsdosan).
Bilen går i bland orent efter att man "tvingat" i gång den på startgas.
Nu börjar jag tröttna på att byta del efter del. Tacksam för tips!