Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Varvar inte ur när man kör

Startad av polo97 · 2008-10-12 · 8 svar

polo97Trådstart
Tja!
har ett problem på min polo 97a. När man kör så orkar den inte varva ur på någon växel alls, går jättesegt. Men när man står still med bilen och varvar så går det utmärkt (med kopplingen i alltså). Allt med tändningen fungerar som det ska. Någon som råkat ut för samma sak och kan säga vad det är?
Eller kanske kan skriva ner några rader vad det skulle kunna vara?
MVH
tjej_med_golf
Felet kom bara sådär. En dag när jag startade den så orkade den helt enkelt inte.
tjej_med_golf
Ingen som har en aning?
polco
Det är alltid bra att börja med att läsa av eventuella felkoder.
Några orsaker till att bilen känns seg och inte kan vara ur är:
Katalysatorn kan ha rasat ihop för dig eller stopp i ljuddämpare.
Gammalt och igensatt luftfilter.
Felaktigt tändläge.
lenaola
finns fler... igensatt bränslefilter, nått galet med elstyrningen till motorn tex lmm men det kan också röra sig om så allvarliga fel som att kamremmen hoppat över ett hack tex
nisses
Jag har en röd EDC lampa på bilen, tänds den blir den grymt slö, och omöjligt att varva ur den pga. att den inte orkar. Den orkar på friläge, men inte med växel i
Kennta 66
Hade en golf en gång med samma symptom. Felet låg i en ljuddämpare, det hade lossnat någon bit inne i själva dämparen som hindrade avgaserna. När jag gav fullgas med husvagn efter, sprängdes ljuddämparen och motorn gick som vanligt igen, dock en aning högre volym.
lenaola
man bör passa sig för å göra såsom du beskriver roggus då toplockspackningen kan vara det som ger sig först...

Jodå det har påtalats i tråden att det kan vara katten som satt igen verkar dock som att frågeställaren lämnat oss så nått svar får vi nog aldrig
tjej_med_golf
Nu är det ordnat. Bytte katten och hela avgassystemet (var ändå så rostigt). Fungerar prima nu, tack för hjälpen

Fler trådar i Hjälpforumet Bil