Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Vattenpumpen på väg att ge upp?

Startad av Tobbe · · 9 svar

TobbeTrådstart
Jag bytte nyligen fläktremmen och remskivan på vattenpumpen. Remmen är ej lös. Men ändå slirar den lite ibland, slirade idag efter start när jag stod på tomgång, min tanke är att det är vattenpumpen som är på väg att ge upp, trög att dra runt och varpå den slirar. Kan det vara så? Hur kan man kontrollera det?
CarMan
Det är väll inte det vanligaste sättet en vatten pump går sönder på, men allt kan ju hända.
Går remmen endast mellan vev & vatten pump? Fins det ingen annan rem som kan slira?

& sen det vanliga år, Bil, Motor, Servo?
Bozzle
Har du fåttag i rätt rem skiva & rätt rem. Kolla upp både längd, bredd, höjd på remmen kolla även
om remmen centrerar på alla rem skivor.

[ Detta Inlägg ändrades av: Fnudi den 2002-04-04 07:23 ]
Tobbe
Quote:
On 2002-04-03 20:44, CarMan wrote:
Det är väll inte det vanligaste sättet en vatten pump går sönder på, men allt kan ju hända.
Går remmen endast mellan vev & vatten pump? Fins det ingen annan rem som kan slira?

& sen det vanliga år, Bil, Motor, Servo?

Remmen går på generatorn med, Och inga andra remmar finns...ingen servo heller

Det är en Audi 80 -87 1,8s

_________________
/ Tobbe

[ Detta Inlägg ändrades av: Tobbe den 2002-04-04 15:09 ]
Tobbe
Quote:
On 2002-04-04 07:18, Fnudi wrote:
Har du fåttag i rätt rem skiva & rätt rem. Kolla upp både längd, bredd, höjd på remmen kolla även
om remmen centrerar på alla rem skivor.

[ Detta Inlägg ändrades av: Fnudi den 2002-04-04 07:23 ]

Jag kan ju inte bombsäker säga att det är rätt, remmen var ny så den skall ju vara rätt.....får kolla upp remskivan o centreringen då i alla fall :-0
Illern
Har du inte fått tag på ett måndags ex på rem?
Eller som jag köpte en sketen fläktrem från biltema som töjer sig när man varvar ska skaffa en ny genast det låter som en krossad tjur testikel när man köR!

[ Detta Inlägg ändrades av: Switchen den 2002-04-07 22:47 ]
Tobbe
Det är ju inte helt omöjligt att det är ett måndagsex, köpte den på micro, kanske inte är så himla mycke bättre än biltema :0
Quote:
On 2002-04-07 22:44, Switchen wrote:
Har du inte fått tag på ett måndags ex på rem?
Eller som jag köpte en sketen fläktrem från biltema som töjer sig när man varvar ska skaffa en ny genast det låter som en krossad tjur testikel när man köR!

[ Detta Inlägg ändrades av: Switchen den 2002-04-07 22:47 ]
Bozzle
Ett litet tips köp alltid slit detaljer original då slipper man såna här missöden.
Peter
Typiskt standardfel på VAG
Byt remhjul på generatorn,troligtvis är det slut
Du kan enkelt kolla om det är så,jämför hur långt remmen går ner i hjulet kontra vattenpumpshjulet
Kostar ca 180 kr
Tobbe
Får kolla upp detta då.....tack för tipset
För övrigt centreringen såg inte ut att ligga fel....
Quote:
On 2002-04-09 08:36, Peter wrote:
Typiskt standardfel på VAG
Byt remhjul på generatorn,troligtvis är det slut
Du kan enkelt kolla om det är så,jämför hur långt remmen går ner i hjulet kontra vattenpumpshjulet
Kostar ca 180 kr

Fler trådar i Hjälpforumet Bil